Sökning: "att skriva loggbok"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden att skriva loggbok.

  1. 21. Att främja en god skönlitterär läsförståelse på gymnasiet : Lärares undervisningsmetoder och elevers uppfattning om deras litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Jennifer Svensson; [2014]
    Nyckelord :Litterär läsförståelse; läsförståelseutveckling; läsarter; litteratursamtal; läslogg; loggbok;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka metoder tre gymnasielärare använder sig av för att främja en god litterär läsförståelse och jämföra detta med metoderna loggbok, läslogg och litteratursamtal som forskning bland annat förespråkar. Vidare är syftet att undersöka hur fyra gymnasielever uppfattar sin litteraturundervisning och litterära läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 22. Loggbok och läslogg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Margje Polder; [2012]
    Nyckelord :Läsning; litteraturdidaktik; litteraturreception; litteraturupplevelse.;

    Sammanfattning : I samhället finns det mycket text och många andra situationer som kräver tolkning för att förstås. I skolan är det mest texter av olika slag som övar tolkningsförmågan. Arbetet är riktat mot svenskundervisningen och speciellt litteraturundervisningen. LÄS MER

  3. 23. Hur blir barn med Downs syndrom bemötta i förskolan och skolan/särskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Persson; [2012]
    Nyckelord :Barn; Downs syndrom; Familj; Handikapp; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuseras på Downs syndrom. Jag valde att undersöka bland annat hur barn med syndromet blir bemötta av personal och andra barn när de börjar i förskolan och skolan/särskolan och hur personalen anpassar verksamheten för att barnet ska trivas. LÄS MER

  4. 24. Hur elever under en aktion bedömer sina kunskaper i slöjd : VAD - HUR - VARFÖR

    Magister-uppsats, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Britt-Marie Halvorsen; [2011]
    Nyckelord :action research; assessment; sloyd; aktionsforskning; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Den här magisteruppsatsen omfattar en empirisk studie i textilslöjdsundervisningen på en F- 6 skola. Studiens syfte är att undersöka hur elever reflekterar och bedömer sina kunskaper i textilslöjd under en aktion samt om aktionen fungerar som stöd för dem. LÄS MER

  5. 25. "Tanken är bra..." : Om loggbokens användning i skolarbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Märit Thomsson; [2007]
    Nyckelord :loggbok; narrativ analys; kommunikation; reflektion; intervju; observation;

    Sammanfattning : Kommunikationen mellan lärare, elever och vårdnadshavare är en förutsättning för att arbetet på en skola ska fungera smidigt. Kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare anses som viktigt och det finns en rad hjälpmedel för att underlätta denna kommunikation. Jag har undersökt ett av dessa hjälpmedel – loggboken. LÄS MER