Sökning: "att vara lyhörd"

Visar resultat 1 - 5 av 527 uppsatser innehållade orden att vara lyhörd.

  1. 1. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Söderqvist; Kumlin Svensson Peedu; Linnea Svensson Peedu; [2024-02-29]
    Nyckelord :Viktiga vuxna i barns närhet; alternativa kommunikationssätt och samspel; interaktion; scaffolding; språk; multimodalt lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER

  2. 2. Är den fria leken någonsin fri? : En intervjustudie om förskollärares roller i fri lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natali Källman; Jacqueline Svensson; [2024]
    Nyckelord :Play; preschool teachers involvement; free play; preschool teachers approach; Lek; förskollärares roll; fri lek; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad för uppfattningar förskollärare har om sin närvaro i den fria leken i förskolan. Leken är en viktig beståndsdel i barnens livi förhållande till deras lärande. LÄS MER

  3. 3. Dyk ner i samtalets värld : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling genom fördjupande samtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Thunberg; Josefin Jansson; [2024]
    Nyckelord :in-depth conversations; preschool; language development; Fördjupande samtal; förskola; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with preschool teachers' perceptions of the work with in-depth conversations in preschool, by in-depth conversation, we mean a conversation that deepens and challenges children to reason, reflect and analyze. The study's questions are about how preschool teachers considers that they have knowledge about in-depth conversations, how they work to promote children's language development through in-depth conversations, and what challenges they face in working with this. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av att skapa ett vårdande möte med våldsutsatta kvinnor : - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Felicia Eriksson; Ebba Karlberg; [2024]
    Nyckelord :Erfarenheter; Sjuksköterskor; Våldsutsatta kvinnor; Vårdande möte;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våld mot kvinnor i nära relation ses som ett globalt problem och kan visa sig i olika former. Kvinnor som utsätts för våld har oftast en partnerrelation med våldsutövaren. LÄS MER

  5. 5. Barnmorskors erfarenheter av metoden Föda Utan Rädsla under förlossning : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Malin Wallentin; Revesz Jessica; [2024]
    Nyckelord :Confident birth method; Experience; Partners role; Presence; The Midwifery Model of Woman-centred Care; Erfarenheter; Föda Utan Rädsla; Närvaro; Partnerns roll; The Midwifery Model of Woman-centred Care;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnmorskan ska arbeta utefter evidens och beprövad erfarenhet. Föda Utan Rädsla är en metod som bygger på beprövad erfarenhet och har införts inom mödrahälsovården och förlossningskliniker i Sverige för att få kvinnan att känna sig trygg under förlossningen. LÄS MER