Sökning: "autism och habilitering"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden autism och habilitering.

  1. 11. Kan en trädgård göra skillnad? : studie om betydelse av en anpassad utemiljö i det dagliga arbetet med människor med ASD

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Lisa Asp; [2017]
    Nyckelord :ASD; särskilda belastningsfaktorer; daglig verksamhet; sinnesstimulering; terapiträdgård; salutogen; habilitering;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats ska belysa vilken betydelse en anpassad utemiljö har för det dagliga arbetet med människor med en intellektuell funktionsnedsättning och en diagnos inom autismspektrumet (ASD). Resultatet baseras på en litteraturstudie och informella intervjuer med yrkesverksam personal med olika befattningar på dagliga verksamheter. LÄS MER

  2. 12. Utvärdering av KONTAKT i en klinisk verksamhet : Förändringar i sociala färdigheter hos en grupp 15-åriga pojkar med autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Emanuelsson; Peter Lundmark; [2015]
    Nyckelord :Autism; social färdighetsträning; autismspektrumtillstånd; habilitering;

    Sammanfattning : Brist på sociala färdigheter är en svårighet som kopplas till autismspektrumtillstånd (AST). Många olika interventioner har föreslagits för att förbättra sociala färdigheter för barn och ungdomar med AST med blandade resultat. LÄS MER

  3. 13. Insatser och måluppfyllelse för flickor och pojkar med högfungerande autismspektrumtillstånd (AST) vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Västerbotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malin Eriksson; Maja Wärvik; [2015]
    Nyckelord :autismspektrumtilllstånd; AST; jämlik vård; könsskillnader; insatser; måluppfyllelse; habilitering;

    Sammanfattning : Drygt fem gånger så många pojkar som flickor diagnostiseras inom paraplybegreppet högfungerade autismspektrumtillstånd (AST). En konsekvens av det är att forskning kring tillståndet främst utgår från pojkar. LÄS MER

  4. 14. Samarbete kring barn med autism i förskolan : en kvalitativ studie av tre professionella instansers syn på samarbetet kring autistiska förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Lundström; Moa Whinberg; [2015]
    Nyckelord :Autism; Förskola; Samarbete; Specialpedagogik; Habilitering;

    Sammanfattning : Detta är en studie baserad på tre olika yrkesprofessioners syn på samarbetet kring barn med autism i förskolan. Dessa tre professioner är specialpedagoger, habiliteringspersonal och förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Samtal med foton och filmer : En studie av Fotokalendern som AKK för sex barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Yesmin Böckman; Felicia Joof Flink; [2015]
    Nyckelord :logopedi; habilitering; barn och ungdomar; autismspektrumtillstånd; interaktion; samtal; social närhet; aktivitet och delaktighet; kommunikationshjälpmedel; AKK; Fotokalendern; applikation; samtalspartner;

    Sammanfattning : Communicative impairments occur with varying severity in children and adolescents within the habilitation services. Common in communicative impairments is that they often restrict the individual’s activity and participation in their daily lives. Engaging in conversation with someone in one’s surroundings helps create social closeness. LÄS MER