Sökning: "barn i planeringen"

Visar resultat 1 - 5 av 192 uppsatser innehållade orden barn i planeringen.

  1. 1. Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Bergstedt Bergstedt; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; kommunikation; förskola; högläsning; litteracitet; språkutveckling; de yngsta barnen; litteratur; undervisning; livsvärldsfenomenologi; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. LÄS MER

  2. 2. Låt maten tysta mun (…?)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Fällgren; Linn Ejerblom; [2023-12-07]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Pedagogisk måltid; Mellanmål Socialt lärande; Sociokulturellt lärandeperspektiv; Fritidshem;

    Sammanfattning : Mellanmålet är en återkommande aktivitet som genom historien på ett eller annat sätt funnits med primärt syfte att mätta barn från hunger. Genom denna studie vill vi däremot lyfta fram att mellanmålet har större potential än så för elevers lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Barns perspektiv i fysisk planering : För realisering av barnkonventionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Brandt; Lisa Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :Stadsplanering; barnperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Barn och unga under 18 år motsvarar en femtedel av Sveriges befolkning. Deras deltagande i fysisk planering rör sig därmed i högsta grad om en demokratifråga. Efter att barnkonventionen år 2020 erhöll ställning som svensk lagstiftning befästes barns rätt att påverka i alla frågor som rör barnet, och få sin åsikt respekterad. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Niklas Larsson; Dunia Hassan; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; inkludering; planering och undervisning;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. LÄS MER

  5. 5. ”Vi själva är det viktigaste verktyget för att göra utomhusundervisning möjlig.” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :HuiJia Liu; Antonina Li; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; ramfaktorer; ramfaktorteorin; utomhusmiljöer; utomhusvistelse; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att med utgångspunkt i förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning, undersöka och belysa olika faktorer som kan påverka genomförandet av utomhusundervisning i den dagliga förskoleverksamheten och på så sätt påverkar barns möjligheter till lärande. Empirin samlas kvalitativt in från sex förskollärare genom online semistrukturerade intervjuer via digital plattform Zoom eller Teams. LÄS MER