Sökning: "barn uppsala"
Visar resultat 21 - 25 av 1435 uppsatser innehållade orden barn uppsala.
21. Erfarenheter hos föräldrar till barn med autism gällande bemötande från vårdpersonal - En litteratutöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Antalet barn med autism inom hälso- och sjukvård har ökat under senare decennier. Föräldrar till barn med autism söker, likt föräldrar till barn utan autism, hälso- och sjukvård, av andra skäl än autism. Dessa kan således träffa sjuksköterskor längs hela vårdkedjan. LÄS MER
22. Umgänge med en våldsutövande förälder - behov eller risk för barnet? : En kvalitativ dokumentstudie av barnets bästa i domar om umgänge med uppgifter om våld
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna kvalitativa dokumentstudie syftar till att undersöka på vilket sätt tingsrätten, utifrån Föräldrabalken 6 kap. 2 a §, beaktar barnets behov av skydd från våld och barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrar i umgängesfrågan i vårdnadsmål där uppgifter om våld förekommer. LÄS MER
23. Barn, vuxen eller mittemellan? : Om våld i unga parrelationer och avgränsningen närståendebegreppet i 4:4a st. 1 BrB
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
24. Samhällsplanering som främjar fysisk aktivitet : en granskning av plandokumentet över Gottsundaområdet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samhällsplanering kan påverka människors fysisk aktivitet i det offentliga rummet. Detta görs dels genom en litteraturöversikt men också genom en kvalitativ plananalys. Utifrån litteraturstudien har tre kategorier kunnat urskiljas som sedan används i studiens analys. LÄS MER
25. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER