Sökning: "bedömningsdiskurser"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet bedömningsdiskurser.

  1. 1. Räknas husdjur? : En interventionsstudie för ökat deltagande i matematiska gruppsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Landin; Christina Hansson; [2023]
    Nyckelord :elever i särskilda utbildningsbehov i matematik SUM ; heterogena grupper; kooperativt lärande; bedömningsdiskurser; inkludering;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur stöttande strukturer kan möjliggöra deltagande i matematiska gruppsamtal för elever i SUM, särskilda utbildningsbehov i matematik, med begränsade ämneskunskaper. I kursplanerna för matematik ingår muntlig kommunikation som ett viktigt mål och medel trots detta sker utforskande samtal inte i tillräckligt hög grad på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsdiskurser i matematik ur ett elevperspektiv

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Maria Silwer; [2021]
    Nyckelord :Bedömning i matematik; elevperspektiv; diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Elevers perspektiv på bedömning i matematik är ett relativt outforskat område, trots att bedömningskulturen i svenska skola har intensifierats under 2000-talet. För att öka förståelse för hur bedömningsdiskurser i matematik formar elever genomförs semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med elever i åldern 10–12 år. LÄS MER

  3. 3. ”Magkänslan  - det är det jag ser som formativ bedömning” : Några lärares användande och definition av formativ bedömning i matematik i årskurs 1-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ottilia Justegård; Malin Törnqvist; [2014]
    Nyckelord :Bedömningsdiskurser; formativ bedömning; matematikdidaktik; matematikundervisning; årskurs 1-3; återkopplingsnivåer.;

    Sammanfattning : En studie riktad mot fem lärares användande och definition av formativ bedömning i matematikundervisningen i årskurs 1-3. Utifrån genomförda observationer och intervjuer redovisas insamlad data med hjälp av konkreta exempel från det verkliga matematikklassrummet. LÄS MER