Sökning: "berättarperspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade ordet berättarperspektiv.

  1. 6. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  2. 7. ”Har det aldrig slagit henne att jag är tyst, men inte beter mig tyst?” : En narratologiskt influerad analys av tystnaden i Kärleken vi inte förstår och Alla är ledsna nuförtiden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Line Larsson; [2022]
    Nyckelord :Bart Moeyaert; It s Love We Don t Understand; Everyone s Sorry Nowadays; silence; narrative perspective; Maria Nikolajeva; children s literature; young adult fiction; YA; Bart Moeyaert; Kärleken vi inte förstår; Alla är ledsna nuförtiden; tystnad; berättarperspektiv; Maria Nikolajeva; barn- och ungdomslitteratur; barnlitteratur; utländsk barnlitteratur;

    Sammanfattning : In this paper, I study the silence in Bart Moeyaert’s two novels Kärleken vi inte förstår (eng. It’s Love We Don’t Understand, 1999) and Alla är ledsna nuförtiden (eng. Everyone’s Sorry Nowadays, 2018) with the help of Maria Nikolajeva’s theories of narrative perspective. LÄS MER

  3. 8. ”Det skulle vara fint att ha en kompis igen” : – En kvalitativ textanalys av samspelet mellan tematik och form i Stephen Chboskys ungdomsroman Wallflower

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Wallflower; Stephen Chbosky; brevroman; tematik; läsarorienterade teorier; strukturalism; narratologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar ungdomsromanen Wallflower (2013) av Stephen Chbosky. Romanen är en brevroman och syftet med min analys är att undersöka hur Chbosky använder brevformen för att gestalta betydelsefull tematik i romanen. LÄS MER

  4. 9. Kan Tove Jansson skapa mening i undervisningen? : En kvalitativ textanalys kring tre muminböckers möjligheter som didaktiska resurser i tema och identitetsutvecklande arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Pettersson; Tove Grannäs Brännström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa textanalys har framträdande teman och motiv i Tove Janssons muminböckeranalyserats kring hur de kan utgöra didaktiska resurser i ett tema och identitetsutvecklande arbete.De muminböcker som analyserats är Småtrollen och den stora översvämningen (1945), Kometen kommer(1968) och Trollkarlens hatt (1948). A.J. LÄS MER

  5. 10. ATT ADAPTERA EN VERKLIGKRIGSHÄNDELSE : Vridning på moral genom berättarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mattias Ibrahim; [2021]
    Nyckelord :Moral; multiperspektiv; krigsspel; adaption;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen gjordes en undersökning för att se hur en berättelse med multiperspektiv kunde påverka våra moraliska handlingar i datorspel. Med hjälp av en adaptionsteori transkriberades en intervju med en soldat till en berättelse med tre karaktärers perspektiv samt val spelaren måste ta i läsningen. LÄS MER