Sökning: "berättarperspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade ordet berättarperspektiv.

  1. 16. Att uppmärksamma könsroller i den visuella världen : En genusanalys av fokalisering och genuslekt i tv-serien 13 Reasons Why ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Masculinity; femininity; didactics; sex roles; gender; 13 Reasons Why; focalization; genderlect; Maskulinitet; femininitet; didaktik; könsroller; genus; 13 Reasons Why; fokalisering; genuslekt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Maria Nikolajevas feministiska narratologi uppmärksamma och undersöka stereotypa könsroller i serien 13 Reasons Why. Dessa stereotypa könsroller analyseras med hjälp av en genusteori kring det sociala könet som socialt konstruerat som feminina och maskulina karaktärsdrag. LÄS MER

  2. 17. Kärlek på film : En adaptionsanalys av Call Me by Your Name

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Yael Seligsohn; [2018]
    Nyckelord :adaption; adaptionsanalys; call me by your name; genus; queer; roman till film; berättarperspektiv; gay; homosexualitet; män; maskulinitet;

    Sammanfattning : En adaptionsanalys av hur verket Call Me by Your Name har överförts från roman till film. Uppsatsen fokuserar på hur kärlek och sexualitet mellan män kan adapteras, här genom en jämförelse mellan romanen Call Me by Your Name från 2007 och dess filmatisering från 2017. LÄS MER

  3. 18. Integrerad grammatikundervisning. En pilotstudie om hur elevers texter och metaspråk kan utvecklas

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Lessmark; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans svenskämne sker ofta grammatikundervisningen isolerat, som ett enskilt moment som skall bockas av från det centrala innehållet i läroplanen. En sådan undervisning har i forskning visat sig vara tämligen meningslös om syftet är att bidra till att eleverna skall utveckla sitt språk. LÄS MER

  4. 19. Vampires - “Culture’s Sexy Drug of Choice” and “Dangerous Warnings” : A comparison of the depiction of vampires in Stephenie Meyer’s Twilight and Bram Stoker’s Dracula connected to genre, narration, and readership.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Frida Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :Vampires; Twilight; Meyer; Dracula; Stoker; Genre; Narration; Readership; Rice; Changes; Myths;

    Sammanfattning : This essay discusses the differences in depiction of vampires between Stephenie Meyer’s Twilight (2005) and Bram Stoker’s Dracula (1897). By using examples from the novels, the essay exemplifies how genre, narration, and readership affect the description of vampires within the two novels. LÄS MER

  5. 20. När man berättar. Om performativ maskulinitet i Aurora Ljungstedts fiktion

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media; Lunds universitet/Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :Magdalena Malmfors; [2016]
    Nyckelord :Aurora Ljungstedt; Dagdrifverier och drömmerier; En jägares historier; Judith Butler; Raewyn Connell; Foucault; Tjeder; maskulinitet; genus; kön; berättare; berättarperspektiv; performativitet; binära; heteronormativitet; hegemonisk; sexualitet; klass; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur berättarjagets maskulinitet fungerar i fiktion av Aurora Ljungstedt, genom att analysera berättelserna ”Nattlogi för ungkarlar” och ”Var det hon?” ur Dagdrifverier och drömmerier (1857), samt ”En gubbes minnen” och ”Harolds skugga” ur En jägares historier (1860-61). Undersökningen utgår från de intersektionella perspektiv på genusperformativitet och hegemonisk maskulinitet som lagts fram av Judith Butler respektive Raewyn Connell, och stöder sig på historiska analyser av genus, sexualitet och klass från Michel Foucault och David Tjeder. LÄS MER