Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Trumans komplexa verktygslåda - hur berättarnivåer och subtext påverkar kommunikationen av narrativ i filmmanus : En undersökning av komplexitet genom Niccols filmmanus The Truman Show (1998)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Nåhdin; Desirée Philipson; [2024]
    Nyckelord :Komplexitet; berättarnivåer; berättarperspektiv; narrativteori; subtext; The Truman Show; dialog; pragmatik; filmmanus; tematik;

    Sammanfattning : Filmmanus är begränsade till sitt format, vilket skapar utmaningar för manusförfattare att anpassa texten efter tekniska beskrivningar inför den potentiella filmen och samtidigt lyckas förmedla komplexa narrativ som kan engagera läsare. Samtidigt är det just komplexa narrativ som inte bara vinner priser utan även skapar stort engagemang. LÄS MER

  2. 2. Ungdomsromanens liv : En komparativ undersökning av tilltal i fyra samtida ungdomsromaner

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Evelina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barbara Wall; Young Adult Literature; Narratology; Narrative Address; Barbara Wall; ungdomslitteratur; narratologi; tilltal.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har i syfte att analysera tilltalen i fyra samtida ungdomsromaner: Grim (2021) av Sara Bergmark Elfgren, Fula tjejer (2020) av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson, Bergtagen (2020) av Camilla Sten och A Good Girl’s Guide to Murder (2019) av Holly Jackson. Metoden och den huvudsakliga teorin är baserade på Barbara Walls The Narrative Voice: The Dilemma of Children’s Fiction från 1991 och hennes användning av narratologiska koncept om berättarperspektiv för att avgöra om en bok är skriven för barn. LÄS MER

  3. 3. ”Bröder & systrar, känner ni Vinterviken?” : – En jämförande analys av tre olika versioner av Vinterviken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Parastoo Najafi; [2023]
    Nyckelord :Unga män; utländsk härkomst; stereotyper; ungdomslitteratur; adaption; multikultur; förort;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie analyserar och jämför Mats Wahls bok Vinterviken (1993), med två olika filmatiseringar av boken, Vinterviken (1996) av filmregissören Harald Hamrell och Vinterviken (2021) av filmregissören Alexis Almström. Syftet med studien är att jämföra framställningen av förortskillen/förorten, samt skildringen av ett vi och dem i tre verken. LÄS MER

  4. 4. Språkstilar och berättarperspektiv i deckare för barn : En diakron stilstudie av tio barnböcker från 1940- till 2010-tal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofie Jonzon; [2023]
    Nyckelord :Stilstudie; lexikogrammatik; barnlitteratur; skriv- och talspråklighet; berättarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka utvecklingen av den språkliga stilen och berättarperspektivet i ett barnboksmaterial. Materialet består av fem textutdrag om femton meningar från varje bok och period. Böckerna är från två tidsperioder, vilka är 1942-1982 och 2002-2018. LÄS MER

  5. 5. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Ekström; Emma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Utanförskap; segregation; värdegrund; normer; kognitiv litteraturteori; boksamtal; skönlitterära barn- och ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER