Sökning: "skönlitterära barn- och ungdomsböcker"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skönlitterära barn- och ungdomsböcker.

  1. 1. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Ekström; Emma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Utanförskap; segregation; värdegrund; normer; kognitiv litteraturteori; boksamtal; skönlitterära barn- och ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER

  2. 2. Bekräfta könsrollerna eller ifrågasätta dem? : en analys av fyra barn- och ungdomsböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Malin Åsblom; [2010]
    Nyckelord :genus; genusordning; kön; skönlitteratur; pojk- och flickböcker elever; läsning;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats var att se hur tjejer och killar framställs i barn- och ungdomsboken som vänder sig främst till barn och ungdomar mellan 9 och 12 års ålder. Utifrån syftet valdes en kvalitativ metod som innebar att jag kritiskt granskade och analyserade fyra skönlitterära barn- och ungdomsböcker. LÄS MER

  3. 3. Genuskonstruktion och språkutveckling : diskursanalys av sex skönlitterära barn- och ungdomsböcker ur ett feministisktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Karin Arvidson; [2007]
    Nyckelord :Diskursanalys; Genus; pråkutveckling; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utröna vilka genusnormer som förekommer inom det skoldiskursiva fältet och huruvida skönlitteratur är en del i detta. Utgångspunken i min uppsats är att genuskodat språk inverkar på flickors och pojkars möjliga språkutveckling och identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. Barn- och ungdomsböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sophie Andersson; Sofia Roghult; [2007]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Ungdomslitteratur; Genus; Kön; Identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skönja mönster rörande genus i skönlitterära barn- och ungdomsböcker, och på så sätt få en bild av vilken syn på kön böckerna förmedlar. Vidare ville vi koppla dessa mönster till olika forskningsuppfattningar om vad pojkar och flickor bör läsa. LÄS MER

  5. 5. Engagemang entusiasmerar elever till eget läsande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Rosendahl; [2006]
    Nyckelord :engagemang; läslust;

    Sammanfattning : Sammanfattning Färska undersökningar har visat på en kontinuerlig nedgång i elevers läsning av skönlitteratur. Därför har jag utfört en undersökning om hur man kan motivera dem till att läsa fler skönlitterära böcker. LÄS MER