Ungdomsromanens liv : En komparativ undersökning av tilltal i fyra samtida ungdomsromaner

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Sammanfattning: Denna uppsats har i syfte att analysera tilltalen i fyra samtida ungdomsromaner: Grim (2021) av Sara Bergmark Elfgren, Fula tjejer (2020) av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson, Bergtagen (2020) av Camilla Sten och A Good Girl’s Guide to Murder (2019) av Holly Jackson. Metoden och den huvudsakliga teorin är baserade på Barbara Walls The Narrative Voice: The Dilemma of Children’s Fiction från 1991 och hennes användning av narratologiska koncept om berättarperspektiv för att avgöra om en bok är skriven för barn. Analysen visar hur de fyra romanerna använder olika och unika sätt att tilltala de implicita unga läsarna. Den implicita författaren syns ibland via berättarens röst, beroende på vilket berättarperspektiv romanerna har. I slutändan är det dock svårt att försöka definiera ungdomslitteraturgenren på samma sätt som Wall definierar barnlitteratur. Jag menar att man skulle behöva överväga ungdomslitteraturens unika förutsättningar samt dess läsare för att försöka definiera genren ännu tydligare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)