Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad sjutton ska jag lyssna på nu? : En kvalitativ intervjustudie om ljudboksanvändares val av ljudböcker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emelie Sköld; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; användare; faktorer; algoritmer; algoritmisk kultur; ”the long tail”; Storytel; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : När bokbranschen nu genomgår en förändring där digitala böcker blir allt mer populära är det viktigt för förlagen att veta hur användarbeteendet ser ut när det gäller de nya plattformarna. Hur går det egentligen till när ljudboksanvändare väljer ljudböcker? Den frågan ger den här undersökningen svar på genom att undersöka vilka faktorer som påverkar valet av ljudbok. LÄS MER

  2. 2. Att funka i ljud En intervjustudie om ljud- och e-bokstjänsternas påverkan på bokbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Rasmus Klamas; [2020-06-09]
    Nyckelord :Book industry; Audiobook; Pierre Bourdieu; Publishing; Robert Escarpit; Hans Hertel;

    Sammanfattning : This thesis analyses publishers approach to the increasing domination of e- and audiobook distributors. By interviewing five publishers from various publishing houses two questions are examined: How is the literature affected by the fact that audio- and e-book services are almost as popular as bookstores and how does that affect the power balance in the book industry? The result shows that all publishing houses are adapting to fit the audiobook apps, either by editing their more commercial books to fit the format or by choosing literature that has potential to be successful as audiobooks. LÄS MER

  3. 3. Kris? – en analys av bilden av bokbranschen i Svensk Bokhandel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Erika Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :publishing studies; linguistic analysis; discourse; publishing; book market; mass media; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This essay examines 15 news articles published in the Swedish magazine Svensk Bokhandel during the year of 2019. Qualitative linguistic analysis is used to examine what and how the magazine writes about publishing and the book market. LÄS MER

  4. 4. Att Lyssna På Boken Som Lyssnar På Dig : Hur användaren och dess beteende integreras i produktutvecklingen av ljudbokstjänster

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :CARL LINDSTRÖM; TORA BYGREN; [2020]
    Nyckelord :Product development; audio books; streaming; innovation; big data; user data; qualitive methods; quantitative methods; Produktutveckling; ljudböcker; streaming; innovation; big data; användardata; kvalitativa metoder; kvantitativa metoder;

    Sammanfattning : De senaste 10 åren har bokbranschen genomgått en omfattande digitalisering. Ett av resultaten från denna digitalisering är framväxten en helt ny marknad för ljudböcker och ur denna marknad har ett flertal ljudbokstjänster vuxit fram. LÄS MER

  5. 5. Negativt kapital, digitala kanaler och personliga möten – en studie om egenutgivande författares förhållande till marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Frida Tverelv; Emmie Gärdenfors; [2019]
    Nyckelord :egenutgivning; självpublicering; marknadsföring; sociala medier; negativt kapital; Thompson; kanaler; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur egenutgivande författare förhåller sig till marknadsföring av sina böcker. Materialet i undersökningen består av intervjuer med medlemmar från Facebook-gruppen ”Egenutgivare på Facebook” och en enkätundersökning publicerad i samma Facebook-grupp. LÄS MER