Sökning: "Ljudbok"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Ljudbok.

  1. 1. Mediala ekon : Ljud, bild och gränssnitt i en digital grannspråkstext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Eje Åhs; [2023]
    Nyckelord :digitala läromedel; medieteori; remedieringar; multimodal analys; gränssnitt; ljudbok; grannspråksdidaktik; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. "På något sätt måste jag ju få i mig böckerna" : En jämförelse av varför ljudboksläsaren och den traditionella läsaren läser som de gör

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Larsson Jennie; [2023]
    Nyckelord :Audiobook; audiobook reading; traditional reading; sound reading; visual reading; Sten Furhammar; ljudbok; ljudboksläsning; traditionell läsning; läsa med öronen; läsa med ögonen; Sten Furhammar;

    Sammanfattning : By exploring how people read, one can also discover how to promote reading. This master’s thesis explores the different reasons and ways in which audiobook readers and traditional readers read. LÄS MER

  3. 3. Svenska ljudboksälskares passioner och frustrationer : en möjlighet för smalare kvalitetslitteratur i de digitala strömningstjänsterna?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Niklas Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; digitala strömningstjänster; kvalitetslitteratur; materialitet; digitalisering; artificiell intelligens; metadata; personalisering;

    Sammanfattning : I den allmänna debatten framförs ofta åsikten att ljudbokens popularitet i kombination med de digitala strömningstjänsternas kommersiella genomslag leder till en förflackning av vår litteraturkonsumtion och hotar den smalare, kvalitativa, litteraturens position och existens. Deckare, feelgood och romance dominerar idag lyssningen i strömningstjänsterna, men beror skillnaden i konsumtionsmönster på ljudboken som modalt format eller finns det andra förklaringsmodeller? Är denna form av litteraturkonsumtion ett substitut för läsning av tryckta böcker, eller är den primärt inkrementell? Kan det i själva verket finnas ett positivt motnarrativ där ljudbokens materialitet öppnar upp möjligheter till nya litterära uttryck och sätt att konsumera litteratur som kan bidra till att både bredda och fördjupa det litterära fältet? I denna framställning diskuteras dessa frågar med hjälp av en tvärvetenskaplig ansats, där tidigare forskning och teoretiska perspektiv kombineras med empiriskt material: en enkätundersökning i Facebookgruppen ”Vi som älskar ljudböcker” som genomfördes i februari 2023 samt aktuella exempel från de ledande svenska strömningstjänsterna. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tror på belöning men inte på bestraffning” så arbetar tre lärare med skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nawar Hammoud; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; läsmotivation; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att öka kunskapen om hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitteratur i undervisningen och hur de främjar elevernas läsmotivation. För att besvara syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer med tre klasslärare från olika skolor i årskurs 3. Varje lärare intervjuades separat. LÄS MER

  5. 5. Ljudbok i svenskundervisningen : en kvalitativ studie av lågstadielärares uppfattningarom ljudbokens användning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Andersson; [2023]
    Nyckelord :ljudbok; lågstadiet; lyssna; digitala verktyg; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER