Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 871 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högläsning, hur då? Ett utvecklingsarbete om pedagogernas förhållningssätt och läsmiljöns påverkan på barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Svanström; Malin Olsbrand; [2024-02-29]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; språkutveckling; högläsning; läsmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att tydliggöra hur högläsning och läsmiljön kan främja barns språkutveckling. Högläsning och samtal kring boken är av stor vikt redan i tidig ålder och det bör förekomma som en planerad aktivitet. Säljö (2014) påpekar vikten av att se språket som ett medierande redskap. LÄS MER

  2. 2. Klok av en bok? : En analys av historiemedvetande i läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emelie Berg; Linnea Pålsson; [2024]
    Nyckelord :historiedidaktik; lågstadiet; läroboksanalys; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur läroböcker kan bidra till utveckling av historiemedvetande. I studien definieras begreppet historiemedvetande som en medvetenhet om historicitet, det vill säga medvetenhet om att historia är skapat i tid och rum och därför är kontextberoende, vilket kan betraktas som det övergripande målet med all historieundervisning i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Realism eller idyll? : En litteraturstudie om Emil i Lönneberga och Madicken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Christensson; Natalie Mulder; [2024]
    Nyckelord :Realism; idyll; skildringar; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ litteraturanalys som har gjorts tematiskt av den valda skönlitteraturen. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera två av Astrid Lindgrens verk utifrån motsatsparet realism och idyll. LÄS MER

  4. 4. Att identifiera sig med boken - finns det verkligen en bok för alla? : En kvalitativ textanalys om hur pojkar och flickor med ADHD och autism representeras i skönlitterära barnböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Bäck; Emelie Jonsson; [2024]
    Nyckelord :flickor; ADHD; autism; representation; genus; skönlitterära barnböcker; kvalitativ textanalys; tematisering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att flickor och pojkar med ADHD och autism uppvisar olika symtombilder, där flickor med ADHD och autism riskerar att missas eller feldiagnostiseras då kriterierna för diagnosen baseras på pojkars beteende. Syftet med denna uppsats är att kartlägga representationer av ADHD och autism i skönlitteraturen utifrån ett genusperspektiv, detta för att kunna analysera om karaktärerna uppvisar en representativ och nyanserad bild som går i linje med den aktuella forskningen. LÄS MER

  5. 5. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER