Sökning: "certifiering och ständiga förbättringar."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden certifiering och ständiga förbättringar..

  1. 1. Ledarskap och ISO 9001 : En studie om ledarskapets betydelse för kvalitetsledningssystemet ISO 9001 

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Carleson; Tara Shohani; [2023]
    Nyckelord :ISO 9001; leadership; quality management system; management commitments; quality management principles; TQM; certification and continuous improvement.; ISO 9001; ledarskap; kvalitetsledningssystem; ledningens åtaganden; kvalitetsledningsprinciper; offensiv kvalitetsutveckling; certifiering och ständiga förbättringar.;

    Sammanfattning : Kvalitetsledningssystemet ISO 9001 kan användas för att arbeta med förbättringar, men har genom åren fått kraftig kritik. Studier visar att för att en verksamhet eller organisation ska lyckas med förbättringsarbetet är ledningens engagemang och agerande helt avgörande om förbättringsarbetet blir lyckat eller inte. LÄS MER

  2. 2. Kvalitetsstyrning med ständiga förbättringar inom OF Bygg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Anna-Maria Nyström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att systematiskt arbeta med ständiga förbättringar ligger kanske inte alltid högst på prioritetslistan i byggbranschen även om det alltid aktivt jobbas med kvalitet. Syftet med denna uppsats är att jämföra hur OF Bygg arbetar med dessa delar gentemot vad som förordas idag. LÄS MER

  3. 3. Ständiga förbättringar eller ständig dokumentation? – En komparativ studie om vilken effekt en ISO 9001 certifiering kan ha på medieföretag

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Elin Eriksson Glad; [2016]
    Nyckelord :ISO 9001; certifiering; kvalitet; kvalitetsledningssystem; mediebranschen; effekter; kundtillfredsställelse; ständiga förbättringar; medarbetarnas delaktighet;

    Sammanfattning : Det råder en ständig ökad konkurrens på marknaden där både kunder och teknisk utvecklingställer allt högre krav på både produkter och tjänster. Genom den ökade konkurrensen läggs det allt större vikt vid att tala om företags kvalitetssystem och en del kunder kräver att derasleverantörer ska ha ett certifierat kvalitetsledningssystem. LÄS MER

  4. 4. ISO 9001 certifiering av Elektriska Installatörsorganisationen EIO:s medlemsföretag : Ständiga förbättringar eller ständig dokumentering?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Lanner; Caroline Neikter; [2008]
    Nyckelord :Ledningssystem; ISO9001; STS;

    Sammanfattning : Allt fler företag världen över certifierar sitt ledningssystem och intresset för kvalitetsstandarden ISO 9001 växer sig allt starkare. Trots den ökade populariteten kring ISO 9001 finns det dock studier som ifrågasätter om certifiering bidrar till högre kvalitet hos företag, detta bland annat på grund av att dokumentationskraven i standarden upplevs som betungande. LÄS MER

  5. 5. Certifierat kvalitetssystem enligt ISO 9001:2000 : – möjlighet eller bromskloss

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, EHV

    Författare :Helena Klint; Björn Olsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Ekonomistyrning, FE4223, VT 2008 Författare: Helena Klint och Björn Olsson Handledare: Dr Jan Alpenberg Titel: Certifierat kvalitetssystem enligt ISO 9001:2000, - möjlighet eller bromskloss Bakgrund: Kravet på ett effektivt kvalitetsarbete och ständiga förbättringar kommer från såväl kunder, medarbetare, leverantörer och ägare. För att bättre möta dessa krav väljer en del företag att certifiera sina processer och rutiner i ett standardiserat kvalitetssystem. LÄS MER