Sökning: "certification and continuous improvement."

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden certification and continuous improvement..

  1. 1. Ledarskap och ISO 9001 : En studie om ledarskapets betydelse för kvalitetsledningssystemet ISO 9001 

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Carleson; Tara Shohani; [2023]
    Nyckelord :ISO 9001; leadership; quality management system; management commitments; quality management principles; TQM; certification and continuous improvement.; ISO 9001; ledarskap; kvalitetsledningssystem; ledningens åtaganden; kvalitetsledningsprinciper; offensiv kvalitetsutveckling; certifiering och ständiga förbättringar.;

    Sammanfattning : Kvalitetsledningssystemet ISO 9001 kan användas för att arbeta med förbättringar, men har genom åren fått kraftig kritik. Studier visar att för att en verksamhet eller organisation ska lyckas med förbättringsarbetet är ledningens engagemang och agerande helt avgörande om förbättringsarbetet blir lyckat eller inte. LÄS MER

  2. 2. ISO 9001:2015 i en produktion under uppbyggnad

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Industriell organisation och produktion

    Författare :Mattias Börjesson; Simon Stockhem; [2020]
    Nyckelord :ISO 9001:2015; Kvalitet; Kvalitetsledningssystem; Ständiga förbättringar; Revision;

    Sammanfattning : Arbetets utgångspunkt har handlat om en systemrevision på en ny fabrik som tillverkar och säljer en specifik produkt. Revisionsarbetet utfördes för att identifiera ett nuläge för den verksamhet företaget bedriver idag och sedan jämföra nuläget mot de krav och rekommendationer som finns uträttade inom standarden ISO 9001:2015. LÄS MER

  3. 3. Life Cycle Perspective in relation to ISO 14001 : 2015 and associated impacts of Design For Environment (DFE) and Sustainable development

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Vishnu Vattamparambil Nalan; Suraj Satheesan; [2020]
    Nyckelord :ISO 1400:2015; Environmental Management Systems; Life cycle perspective; Design for Environment; Eco-design; Design for Sustainability;

    Sammanfattning : ISO 14001:2015 is a certifiable environmental management standard applicable to any enterprise, large or small, in all fields of manufacturing or trades and services. It is the updated version of the previous ISO 14001:2004 standard. LÄS MER

  4. 4. Improving Daylighting Utilization in LTH Study Center

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Energi och byggnadsdesign; Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Rifat Tabassoom Tumpa; Inez Eugenia; [2019]
    Nyckelord :Daylighting; energy demand; window to wall ratio; daylight factor; daylight autonomy; heating and cooling demand; electric lighting dependency; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Daylighting is a free source of light that fosters a direct connection to nature. It has a great potential to enhance the health and productivity of the building inhabitants, to improve thermal and visual comfort in indoor spaces, and to increase energy efficiency in buildings. LÄS MER

  5. 5. "Det är normerna vi tampas med!" : Hbtq-certifieringens inverkan på svenskundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pernilla Andersson; [2018]
    Nyckelord :LGBTQ; LGBTQ-certification; gender; norm critical practice; norms; hetero norm; heteronormative; hbtq; genus; RFSL; svenskundervisning; hbtq-certifiering; normer; heteronormativitet; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om svenskundervisning ur ett hbtq-perspektiv i fyra olika grundskolor, varav två är hbtq-certifierade, samt att dessutom närmare undersöka lärares kunskaper om och upplevelse av att arbeta med hbtq-perspektiv i svenskundervisning. Jag har studerat hur lärarna arbetade, vilka som representerades i läromedlen och i klassrumsmiljöerna, hur klassrummen var möblerade samt hur eleverna var grupperade. LÄS MER