Sökning: "class and socioeconomic background"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden class and socioeconomic background.
1. Medelklassens kulturella ideal : En WPR-analys av statens läspolitik för barn och unga
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study is a qualitative text analysis of the state's public inquiry (SOU 2018:57) according to Carol Bacchi's (2009) Foucault-influenced analysis tool: "What's the Problem Represented to be?" (WPR) which is based in poststructuralist theory. The policy's incentives are the international measurements of fourth-grade and 15-year-olds' reading comprehension, PIRLS and PISA respectively. LÄS MER
2. Elevers syn på vårdnadshavares inflytande över gymnasievalet : En kvalitativ jämförelsestudie om elevers uppfattningar av vårdnadshavares inverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och få en djupare förståelse för hur elever upplever att vårdnadshavare inverkar på elevernas gymnasieval. Samt utforska på vilket sätt eleverna utifrån deras kulturella bakgrunder liknar varandra samt vilka olikheter som finns dom emellan. LÄS MER
3. Using Literary Theories to Acquire Critical Consciousness in the EFL Classroom : A Critical Approach to Mrs. Dalloway by Virginia Woolf
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay applies a critical lens to Mrs. Dalloway (1925) by Virginia Woolf. The aim of this essay is to investigate if and how Mrs. Dalloway can be utilized for students to practice critical consciousness in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. LÄS MER
4. Faktorer som påverkar socioekonomiskt utsattas upplevelse av hälsa : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Fattigdom har beskrivits ge skadliga effekter på hälsan och förkortar den förväntade livslängden. Sociala och ekonomiska förhållanden påverkar hälsan genom hela livet där personer från lägre samhällsklasser har dubbelt så stor risk att utveckla allvarlig sjukdom och för tidig död än personer från högre samhällsklasser. LÄS MER
5. Kan socioekonomisk bakgrund och motivationstyp fungera som vägvisare för läraren i ämnet idrott och hälsa? : Can socio-economic background and type of motivation serve as a guide for the teacher in the subject of physical education?
L3-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : A class where everyone is motivated to participate during the lesson of physical education is something unique and rare. Motivation is a huge part of the observation for a PE teacher when they grade students, especially in sports and health classes. LÄS MER