Sökning: "class and socioeconomic background"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden class and socioeconomic background.

  1. 1. Medelklassens kulturella ideal : En WPR-analys av statens läspolitik för barn och unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Petra Lovisa Nilsdotter; [2022]
    Nyckelord :Children; Young people; Reading comprehension; Class; Socioeconomics; PIRLS; PISA; WPR Analysis; Barn; Unga; Läsförståelse; Klass; Socioekonomi; PIRLS; PISA; WPR-metoden;

    Sammanfattning : This study is a qualitative text analysis of the state's public inquiry (SOU 2018:57) according to Carol Bacchi's (2009) Foucault-influenced analysis tool: "What's the Problem Represented to be?" (WPR) which is based in poststructuralist theory. The policy's incentives are the international measurements of fourth-grade and 15-year-olds' reading comprehension, PIRLS and PISA respectively. LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på vårdnadshavares inflytande över gymnasievalet : En kvalitativ jämförelsestudie om elevers uppfattningar av vårdnadshavares inverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Petersson; [2022]
    Nyckelord :Influencing factors; action horizon; interests; social capital; cultural capital; economic capital; habitus; class and socioeconomic background; Påverkansfaktorer; handlingshorisont; intressen; Socialt kapital; kulturellt kapital; ekonomiskt kapital; habitus; klass; socioekonomisk bakgrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och få en djupare förståelse för hur elever upplever att vårdnadshavare inverkar på elevernas gymnasieval. Samt utforska på vilket sätt eleverna utifrån deras kulturella bakgrunder liknar varandra samt vilka olikheter som finns dom emellan. LÄS MER

  3. 3. Using Literary Theories to Acquire Critical Consciousness in the EFL Classroom : A Critical Approach to Mrs. Dalloway by Virginia Woolf

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Gustaf Bärlund; [2022]
    Nyckelord :Marxist literary theory; Virginia Woolf; Mrs. Dalloway; ideology; critical pedagogy; critical literacy pedagogy; upper secondary school; EFL classroom;

    Sammanfattning : This essay applies a critical lens to Mrs. Dalloway (1925) by Virginia Woolf. The aim of this essay is to investigate if and how Mrs. Dalloway can be utilized for students to practice critical consciousness in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar socioekonomiskt utsattas upplevelse av hälsa : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Valentina Arellano; Emmy Larsson; [2022]
    Nyckelord :socioeconomic factors; poverty; health care; experience; stigma; social ojämlikhet; fattigdom; sjukvård; upplevelser; stigma;

    Sammanfattning : Introduktion: Fattigdom har beskrivits ge skadliga effekter på hälsan och förkortar den förväntade livslängden. Sociala och ekonomiska förhållanden påverkar hälsan genom hela livet där personer från lägre samhällsklasser har dubbelt så stor risk att utveckla allvarlig sjukdom och för tidig död än personer från högre samhällsklasser. LÄS MER

  5. 5. Kan socioekonomisk bakgrund och motivationstyp fungera som vägvisare för läraren i ämnet idrott och hälsa? : Can socio-economic background and type of motivation serve as a guide for the teacher in the subject of physical education?

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Charlie Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Självbestämmandeteorin; Socioekonomisk bakgrund; Motivationstyper; Fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : A class where everyone is motivated to participate during the lesson of physical education is something unique and rare. Motivation is a huge part of the observation for a PE teacher when they grade students, especially in sports and health classes. LÄS MER