Sökning: "Emmy Larsson"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Emmy Larsson.
1. Digitala verktyg i förskolan - att vara eller inte vara : En kvalitativ dokumentstudie om digitala verktygs möjligheter och utmaningar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : I det här didaktiska examensarbetet inom förskollärarprogrammet har en kvalitativ dokumentstudie genomförts i syfte att identifiera och synliggöra olika perspektiv på digitala verktygs möjligheter och utmaningar i förskolan. Mediala och samhälleligadebatter om huruvida digitala verktyg i förskolan är skadande eller inte för barn ligger till grund för arbetets syfte. LÄS MER
2. Faktorer som påverkar socioekonomiskt utsattas upplevelse av hälsa : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Fattigdom har beskrivits ge skadliga effekter på hälsan och förkortar den förväntade livslängden. Sociala och ekonomiska förhållanden påverkar hälsan genom hela livet där personer från lägre samhällsklasser har dubbelt så stor risk att utveckla allvarlig sjukdom och för tidig död än personer från högre samhällsklasser. LÄS MER
3. The Role of Urban Planning in Counteracting Segregation: The Case of Pinelands, South Africa
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Segregation is a common phenomenon arising worldwide. Residential segregation has been shown to have several negative consequences for people living in less wealthy neighbourhoods, such as health-related setbacks and being less likely to cope with school. LÄS MER
4. Samverkan mellan förskola och hem : En kvalitativ studie med fokus på samverkan i en mångkulturell kontext
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av samverkan med vårdnadshavare som har annat modersmål än svenska. Syftet har konkretiserats till två forskningsfrågor som legat till grund för våra intervjufrågor. Vi har intervjuat nio förskollärare på sex olika förskolor i södra Sverige. LÄS MER
5. Bilderboken i klassrummet. : En kvalitativ studie om lärares användande av autentiska bilderböcker
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Rapporten avhandlar hur och varför några utvalda lärare arbetar med bilderböcker. För en större generaliserbarhet av resultat och diskussion beskrivs olika typer av bilderböcker, multimodalitet och vad det innebär för läsaren samt hur lärare och läsare kan hantera och bearbeta text. LÄS MER