Sökning: "cultural differences in economics"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden cultural differences in economics.

  1. 1. Navigating the Happiness Economics Landscape: Mapping the Influences on Life Satisfaction and Possible Interventions

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Klendeta Bivolaku; Linn Hellqvist; [2023-06-29]
    Nyckelord :Happiness Economics; Personality traits; Life satisfaction; World Bank’s STEP survey; WVS; Double-lasso; Forward selection;

    Sammanfattning : This study explores factors that influence subjective well-being in low- and middle-income countries by analysing unique individual- and country-level data. The study focuses on several unexplored determinants including personality traits, economic shocks and cultural differences. LÄS MER

  2. 2. The Race to Success: Navigating the Roadblocks to Formula E's Popularity

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Aharon; Fu Jill Dakota van der Horst; Guillaume Berge; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Brand loyalty; Corporate Brand Identity; Sustainable Messaging; Media Influence; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: Formula E, the electric counterpart to Formula 1, has not achieved the same level of popularity among consumers. The purpose of this paper is to understand why Formula E has not been as successful as Formula 1 and the barriers to consumer adoption of Formula E. LÄS MER

  3. 3. Bibliometriska indikatorer som medskapare av verkligheten : Hur prestationsbaserade utvärderingssystem inverkar på samhällsvetenskapliga forskningspraktiker och vetenskapliga kommunikation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johanna Tallefors; [2023]
    Nyckelord :Library and information studies; Research evaluation; Bibliometrics; Social Sciences; Research practices; Research Quality; Publication patterns; Disciplinary norms; Constitutive effects; Performance-based research funding; Academic Profession; Recruitment Processes; Candidate Evaluation; Peer Review; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The scope of this master thesis is the scientific publishing in Social Science at Lund University. By combining bibliometric studies and qualitative interviews, this thesis investigates how scholars in Social Sciences at Lund University respond to performance- based evaluation. LÄS MER

  4. 4. Blir ett plus ett verkligen två? : En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daria Abdul; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; integration process; formal controls; informal controls; institutional logics; management control tensions; Företagsförvärv; integrationsprocessen; formell styrning; informell styrning; institutionella logiker; styrspänningar.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Examensarbete, Civilekonomprogrammet - Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, vårterminen 2023.  Titel: Blir ett plus ett verkligen två?  En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv   Bakgrund & problem Företagsförvärv har blivit ett populärt tillvägagångssätt för att uppnå snabb och hög tillväxt. LÄS MER

  5. 5. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER