Sökning: "norm-conscious approach"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden norm-conscious approach.

  1. 1. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer i den svenska gymnasieskolan : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Nymark; Malin Mukka; [2023]
    Nyckelord :High school teachers; heteronormativity; gender identity; curriculum; norm awareness; performativity; sexuality; consent and relationships; sex education.; Gymnasielärare; heteronormativitet; könsidentitet; läroplan; normmedvetenhet; performativitet; sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer. Syftet med studien är att öka kunskapen om hur gymnasielärare upplever arbetet med 2022 års läroplan gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer (SSR) i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Att sprida frågetecken runt det normativa” - möjliga meningsinnebörder av särskild kunskap om hbtq-personer i psykoterapi

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Indra Windh; [2019]
    Nyckelord :hbtq; psykoterapi; psykologisk behandling; interventionsforskning; normkritiska medvetna perspektiv; heteronormativitet LGBTQ; psychotherapy; counseling psychology; intervention research; norm-critical conscious perspectives; heteronormativity; sexual-; gender- and lifestyle minorities; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots att betydelsen och vikten av att kunskap om hbtq-frågor för psykologisk praktik och psykoterapeutiskt behandlingsarbete länge påvisats, finns det knapphändigt med forskning ur behandlarperspektiv rörande vad den kunskapen består av och hur den omsätts i psykoterapeutisk behandlingspraktik. Denna studie undersökte hur ett antal svenska behandlare med självdefinierad specifik kunskap om hbtq-personer och hbtq-personers livsvillkor beskrev sätten på vilka de meningsutfyllde denna kunskap samt hur de beskrev att denna kunskap gav återverkningar i det praktiska behandlingsarbetet. LÄS MER