Sökning: "den svenska skolans organisation"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden den svenska skolans organisation.

  1. 21. En studie av elevhälsans och lärares organisation kring nyanlända elever

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leonida Kembro; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsa; Likvärdig utbildning; Nyanlända elever;

    Sammanfattning : Leonida Kembro (2017). Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle. Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola.En studie av elevhälsans och lärares organisation kring nyanlända elever- A study of student health care and teachers` organization regarding newly arrived students. LÄS MER

  2. 22. Förstelärares roll i ett skolutvecklingsperspektiv : Hur har förstelärares roll formats i praktiken?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Helena Höglund; [2017]
    Nyckelord :first teachers; educational leadership; distributed leadership; school improvement; policy enactment; career services for teachers reform; advanced skilled teachers; learning community; professionalism; karriärstegsreform; förstelärare; skolutveckling; professionalism; kollegialt lärande; utvecklingsledare; distribuerat ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur den svenska karriärstegsreformen har kommit att gestalta sig i praktiken vad gäller implementeringen av förstelärare i grundskolan. Hur har förstelärarollen kommit att formas, och vilka faktorer har påverkat hur det har blivit? Den så kallade karriärstegsreformen infördes 2014 genom att statsbidrag infördes för huvudmän för att inrätta ett nytt karriärsteg, försteläraren. LÄS MER

  3. 23. Andraspråkselevers rätt till en likvärdig utbildning : en studie av lågstadielärares resonemang 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Debora Gilca; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; andraspråksinlärning; modersmål; svenska som andraspråk; lärare;

    Sammanfattning : Den invandring som Sverige har upplevt de senaste decennierna har resulterat till mångkulturella klassrum, vilket gör att klasslärare undervisar andraspråkselever. Lärare behöver bred yrkeskompetens för att möta andraspråkselevers skilda kulturella och språkliga bakgrunder. LÄS MER

  4. 24. Huvudmannens styrning inom fyra grundskolor i Göteborg stad –En jämförelsestudie kring styrningsskillnader mellan fristående och kommunala skolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Billger; [2016-01-22]
    Nyckelord :Kommunal skola; Fristående skola; Huvudmannaskap; Organisation; Styrning; New Public Management; Byråkrati;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Under 1990-talet genomfördes flera reformer inom det svenska skolväsendet som bland annat ledde till att kommunen tog över ansvaret för de statliga skolorna och fristående aktörer tilläts bedriva skolverksamhet. Idag är den svenska skolans styrning ett hett ämne för debatt och allt fler röster höjs om att återigen förstatliga skolan för att vända de nedåtgående resultaten. LÄS MER

  5. 25. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Fyhr; Johnny Behrnetz; [2016]
    Nyckelord :Intellektuella funktionshinder; en skola för alla; lärande; delaktighet; integration; inkludering; kategorisering; styrdokument; styrning; styrkedjor; särskilda anpassningar; möjligheter; hinder; specialpedagogik; kvalitativ metod; disciplin; sociokulturellt perspektiv; kategorisk perspektiv;

    Sammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER