Sökning: "digital tools and algebra teaching"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden digital tools and algebra teaching.

  1. 1. Dynamiska matematikprograms påverkan på elevers prestationer i matematik : En litteraturstudie av kvantitativ forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2022]
    Nyckelord :Dynamiska matematikprogram; matematikundervisning; elevprestationer; matematikområden; GeoGebra; Desmos; Cabri; Geometer s Sketchpad; kvasiexperimentell metod;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har numera en betydande roll i matematikundervisningen på gymnasiet, där dynamiska matematikprogram är ett tänkbart verktyg. I denna litteraturstudie sammanställs kvantitativ forskning för att ta reda på om undervisning med dynamiska matematikprogram leder till bättre elevprestationer i matematik, och i så fall inom vilka matematikområden detta gäller. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Diana Lind; Henrik Svensson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg med dynamisk representation; GeoGebra; Desmos; representationsformer; konvertering; behandling; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Med vår kvalitativa studie ville vi undersöka lärares perspektiv kring användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen.Undersökningens fokus låg på matematiklärare för årskurs 7–9 som använde digitala verktyg imatematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i matematik Möjligheter och utmaningar i algebraundervisning i grundskola

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Issa Roula; [2021]
    Nyckelord :digital tools and algebra teaching; opportunities and challenges.; digitala verktyg och algebraundervisning; möjligheter och utmaningar.;

    Sammanfattning : Digitalization in society was a fact prior to using it in earnest in school education. The aim of this study is to research the opportunities and challenges pupils and teachers face when using digital tools in the teaching of algebra in f-6. My purpose has been to make a compilation of current research on this subject. LÄS MER

  4. 4. Hitta en väg till programmering : Hur kan programmering utgöra en del av matematikundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Grieder; [2019]
    Nyckelord :computer programming; spatial reasoning; instructions; design principles; mathematics; programmering; rumsuppfattning; instruktioner; designprinciper; matematik;

    Sammanfattning : Sedan hösten 2018 är programmering en del av det matematiska innehållet algebra i läroplanen. Eftersom många lärare känner en osäkerhet angående matematikundervisning om programmering, finns ett behov av att veta mer om hur sådan undervisning kan se ut. LÄS MER