Sökning: "elevers klädsel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden elevers klädsel.

  1. 1. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  2. 2. Hur klär sig barn vid utomhusundervisning? : Ett kartläggning av femteklassares klädsel vid utomhusaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alfred Andersson; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; utomhusundervisning; utomhuspedagogik; elevers klädsel; klädsel vid utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kläder barn har tillgång till hemma, och vilka kläder de väljer att använda i skolan.  Studien undersöker även hur mycket undervisning femteklassare har fått om klädsel vid utomhusaktiviteter, samt om detta går att koppla till deras val av kläder i skolan. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i naturvetenskaplig undervisning : En systematisk litteraturstudie om utomhuspedagogik i den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan-årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ellinor Skog; [2017]
    Nyckelord :Naturvetenskap; undervisning; utomhuspedagogik; intentioner; lärande; utmaningar.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad tidigare forskning säger om elevers lärande i naturvetenskap genom utomhuspedagogik, med ett särskilt fokus på elever från förskola till årskurs 6. Studiens frågeställningar behandlar lärares intentioner med utomhuspedagogik i den naturvetenskapliga undervisningen, hur utomhuspedagogik kan stödja elevers lärande samt vilka utmaningar arbetssättet kan medföra. LÄS MER

  4. 4. Vem räknas med? : En analys av illustrationer i matematikläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Märta Sandberg Rapp; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; illustrations; teaching materials; gender; subjectivity; Matematik; illustration; läromedel; genus; subjektskapande;

    Sammanfattning : Läromedel utgör grunden för en stor del av den undervisning som bedrivs i matematik idag. Genom att betrakta människan som ett subjekt som ständigt skapas i relation till det sammanhang subjektet befinner sig i, möjliggörs ett synliggörande av faktorer i miljön som kan påverka subjektskapandet. LÄS MER

  5. 5. Slöjan - mer än bara en huvudduk : En kvalitativ studie om olika föreställningar kring slöjan i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen (FULL)

    Författare :Berat Sulejmani; Badin Abdulkarim; [2015]
    Nyckelord :Slöjan; Goffman; Skolverket;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur lärare förhåller sig till elever med slöja i grundskolans tidiga och senare år. Vi har även undersökt hur eleverna som själva bär slöja förhåller sig till den. Det är en kvalitativ studie och vi har intervjuat tre lärare respektive tre elever. LÄS MER