Sökning: "emotionell intelligens socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden emotionell intelligens socialt arbete.

  1. 1. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap i socialt arbete : Chefers anpassningar mellan organisation och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Agnes Davidsson; Alessandro Bulla; [2023]
    Nyckelord :Social work; leadership; management; NPM; emotional intelligence; humantreating organization; staff shortage.; Socialt arbete; ledarskap; chefskap; NPM; emotionell intelligens; människobehandlande organisationer; personalbrist;

    Sammanfattning : For a long time, the Swedish welfare sector has received criticism, something that has placed great demands on managers within these organizations. The study’s purpose was to investigate how managers shape their leadership in relation to their environment and the demands placed on them. LÄS MER

  3. 3. Complex Problem Solving, Creativity and Emotional Intelligence: three success factors forthe 21st century workplace

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Martin Björnström; Charlotta Lindvall; [2020]
    Nyckelord :Complex problem solving; emotional intelligence; creativity; intelligence; Komplex problemlösning; emotionell intelligens; kreativitet; intelligens;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to examine complex problem solving (CPS),emotional intelligence (EI) and creativity to further the knowledge aboutcompetencies that are important for the 21st century workplace. We hypothesizedthat CPS would be related to both creativity and EI. LÄS MER

  4. 4. “Det är klart att jag blir upprörd!” : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare hanterar egna och andras känslor i ärenden där det förekommer sexuella övergrepp mot barn.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Erika Rasmussen-Östman; Vanessa Åhman; [2018]
    Nyckelord :emotional work; social services; social work; child sexual abuse; feeling management; emotional intelligence; emotionellt arbete; socialtjänsten; sexuella övergrepp mot barn; emotionell hantering; emotionell intelligens;

    Sammanfattning : This study aimed to gain an understanding of how social workers emotionally dealt with cases where there were suspicion or knowledge of sexual abuse of children occurring. This study was based on six qualitative interviews with social workers within child and youth units at social services in Stockholm County. LÄS MER

  5. 5. Relationsskapande i socialt arbete: Fyra socialarbetares upplevelser av, åsikter om och strategier för att skapa goda relationer till sina klienter vid en daglig verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Emmelie Ahamad; [2017]
    Nyckelord :Relationsskapande; hjälpande relation; relationsbaserat socialt arbete; emotionell intelligens; använda sig själv; anknytningsteori; mentalisering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur personal på en daglig verksamhet upplever skapandet av relationer med sina klienter på verksamheten, samt vad personalen beskriver som viktigt i och vilka strategier de använder sig av i skapandet av relationer till sina klienter. I studien genomförs fyra intervjuer med personal på en dagligverksamhet. LÄS MER