Sökning: "enkät skönlitteratur"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden enkät skönlitteratur.

  1. 21. 257 svensklärares arbete med läsning : svensklärares egen uppfattning av hur och hur mycket de arbetar med läsning av skönlitteratur i årskurs F-6

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sara Axved; [2020]
    Nyckelord :Läsa skönlitteratur; läslust; tid; literacy; litterära föreställningsvärldar; textsamtal; identitetsskapande genom texter; likvärdig;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är dels att undersöka hur mycket tid 257 svensklärare i årskurs F-6 upplever att läsningen får i deras undervisning och dels att synliggöra huruvida eleverna får samtala med varandra om det lästa. Vidare är syftet också att dels undersöka hur mycket barn- och ungdomslitteratur läraren läser och dels ta del av lärarnas tankar om hur deras läsundervisning kan utvecklas utifrån verksamheten men också sig själva. LÄS MER

  2. 22. Kulturell reproduktion i förklädnad? En studie om litteratururval på yrkesförberedandegymnasieprogramprogram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Line Magnusdotter; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om den skönlitteratur som läses på yrkesförberedande gymnasieprogram. För att uppnå syftet besvaras följande tre forskningsfrågor:1. Hur förhåller sig litteratururvalet i Svenska 1 på yrkesförberedande program till läroplanens formuleringar om litteratururval i kursen?2. LÄS MER

  3. 23. Könsskillnader i tonåringars läsvanor, motivation och attityder till att läsa skönlitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christian Halsöy; Linnea Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :läsvanor; attityder; motivation; skönlitteratur; genus;

    Sammanfattning : Inledning: Dagens samhälle präglas av en snabb teknikutveckling där ungdomars läsvanor har förändrats. Teknikanvändning utgör en stor del av ungdomars liv vilket betyder att läsning av skönlitteratur bortprioriteras allt oftare. Skolans styrdokument uppmanar verksamheten att inspirera ungdomar till att vilja läsa mer. LÄS MER

  4. 24. Läslust eller lästvång – metoder för att inspirera till läsning : En studie av vilka metoder lärare använder för att främja elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Guander; Ingela Bergquist; [2019]
    Nyckelord :läslust; skönlitteratur; skolbibliotek; högläsning; boksamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder lärare uttrycker att de använder i klassrummet för att främja elevers intresse för att läsa skönlitteratur och vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Ramen för vår studie utgår från våra frågeställningar där vi har undersökt hur lärare ser på begreppet läslust. LÄS MER

  5. 25. Att inleda lektionen med läsning : En studie om integrerat läsande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Borg; [2019]
    Nyckelord :integrated reading; Reading Zone; reading theories; literature; fiction; reading; high school; teachers; effects of reading; integrerat läsande; Reading Zone; lästeorier; litteratur; skönlitteratur; läsning; gymnasieskola; lärare; läsningens effekter;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett läsprojekt som en svensk gymnasieskola genomfört. Under projektet har man arbetat med integrerat läsande som handlar om att inleda varje lektion, oavsett ämne, med en kort stund läsning av skönlitteratur i syfte att väcka läslust och förbättra elevernas läs- och språkförmåga. LÄS MER