Sökning: "enkät skönlitteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden enkät skönlitteratur.

  1. 6. Skolläsningen och skönlitteraturens plats i klassrummet. : En enkätstudie om lärares uppfattningar om sitt arbete kring skönlitteratur i årskurs F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ulrika Wiklund; Ida Wirström; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; lärarutbildningen; litteraturdidaktik; läsmotivation; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi att redogöra för hur lärare tillgängliggör skönlitteratur i klassrummet och undervisningen och hur de uppfattar sin förmåga att välja skönlitteratur till sina elever. Vi har valt en kvantitativ enkätstudie utifrån tre forskningsfrågor om lärares uppfattningar kring sin förmåga att välja skönlitteratur som stimulerar och motiverar elever till läsning och i vilken utsträckning de anser sig använda skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  3. 8. Hyperfart till läsning? : En kvantitativ studie i skönlitterära hypertexters plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2023]
    Nyckelord :Hypertext; motivation; reading comprehension; Choose your own adventure; gamification;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hypertextuell skönlitteratur och dess inverkan på viktiga aspekter i läsutvecklingen hos lågstadieelever. Detta utförs genom en kvantitativ enkätundersökning i sex klasser i årskurs 3. LÄS MER

  4. 9. FullyBooked - a mobile application that encourages increased reading amongst young adults through functions that support a more confident choice of litterature

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kajsa Jansson; [2023]
    Nyckelord :grafisk design; UX; unga vuxna; läsning; uppmuntra; användarvänlighet; funktioner; design; applikation;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att läsandet stadigt minskar bland unga vuxna i Sverige (SCB, 2017). Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt en app och dess funktioner skulle kunna bidra till att uppmuntra till ökat läsande bland unga vuxna i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER