Sökning: "enkät skönlitteratur"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden enkät skönlitteratur.

  1. 16. Boken blir mer än bara en berättelse : En studie om lärares syn på och användande av högläsning och boksamtal kring skönlitterära böcker i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmine Olofsson; Johanna Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Enkät; Högläsning; Boksamtal; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bredare bild av hur lärare, verksamma i årskurserna Fk - 3, ser på och använder sig av boksamtal vid högläsning av skönlitterära böcker i klassrummen. För att få fram resultatet gjordes en enkät med 14 frågor som var av både strukturerad och icke strukturerad karaktär. LÄS MER

  2. 17. Lärare läser högt : En kvantitativ analys av lärares val av och arbete medhögläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; lågstadiet; svenska; didaktik;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ enkätstudie med intentionen att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitteratur. Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer lågstadielärare tar hänsyn till när de väljer högläsningsböcker och hur lärare arbetar med högläsning i klassrummet med eleverna. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Nensén; [2020]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker innehållet i ämnet svenska som andraspråk med fokus på vilken skönlitteratur som används i undervisningen och hur lärare motiverar sina val. Studien tar avstamp i Hellbergs (2012) ämneskonceptioner om svenska; svenska som färdighetsämne, svenska som personlig utveckling, svenska som kritisk litteracitet och svenska som litteraturtradition. LÄS MER

  4. 19. Livskunskap ur ett bokperspektiv : En undersökning om hur lärare och elever i årskurs 4–6 arbetar med och upplever skönlitteratur i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Kivi; Nathalie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; undervisning; skönlitteratur; läsande förebild; läsning; barn- och ungdomslitteratur; läslust; bokval;

    Sammanfattning : Det här är en kombinationsstudie som innefattar intervjuer med sex lärare och en enkät med femtiofyra elever. I studien tar vi reda på varför lärare arbetar med skönlitteratur i sin undervisning, hur de undervisar om skönlitteratur, vad de väljer ut för skönlitterära texter och hur de främjar läslusten hos eleverna. LÄS MER

  5. 20. Genusfrågor i skolan med hjälp av skönlitteratur : Fem gymnasielärares erfarenheter i ämnet svenska

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Arvid Granström; [2020]
    Nyckelord :Alkestrand; Connell; didaktisk potential; genus; intersektionalitet; Molloy; skönlitteratur; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilken didaktisk potential svensklärare ser i att använda skönlitteratur som utgångspunkt för att diskutera genus, könsroller och nor-mer i undervisningen. Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats och materialet be-står av en enkät som fem gymnasielärare i svenska besvarat. LÄS MER