Sökning: "eq skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden eq skolan.
16. Social och emotionell träning i skolan. Nio pedagogers upplevelser
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi vill med detta arbete undersöka pedagogers syn och upplevelser av att arbeta med social och emotionell träning i skolan. Vi vill samtidigt urskilja nyttan med att arbeta med detta ämne i skolan och koppla detta till dagens skolpolitik och hur man kan använda sig av social och emotionell träning i arbetet med att skapa en bättre och tryggare skola. LÄS MER
17. Hur skulle man kunna förebygga och hantera konflikter i skolan?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningSyftet med vår undersökning var att söka reda på eventuella orsaker till konflikter, hur mansom lärare hanterar dessa, vilka metoder som finns tillgängliga, hur man arbetarkonfliktförebyggande samt vilka metoder som används ute i verksamheten. Vi ville ävenundersöka hur både lärare och elever upplever att konflikthanteringen fungerar på skolan. LÄS MER
18. EQ i skolan- Känslors inverkan på inlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Jag har alltid intresserat mig för social kompetens och dess vikt i barn och ungdomars personliga utveckling. Min målsättning är att få grepp om hur viktigt EQ är. Syftet med detta examensarbete är att försöka tydliggöra känslornas inverkan på inlärningen. LÄS MER
19. EQ, Emotionell intelligens ur ett skolperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få en fördjupad bild av vad begreppet EQ, emotionell intelligens handlar om. Följande två frågor har använts: Vad är EQ? Hur ser lärare på begreppet EQ och arbetet med barns sociala och emotionella utveckling? Litteraturgenomgången innehåller förutom de fem grundpelarna inom EQ, också en del allmänna tankar runt begreppet, samt hur skolans roll i barnens utveckling ser ut och vad Lpo-94 säger oss. LÄS MER
20. EQ Med inriktning på skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med arbetet har varit att söka svar på vår problemformulering samt att få en större inblick i ämnet EQ; emotionell intelligens. Våra frågeställningar var: · Vad är EQ? · Hur kan man arbeta med EQ i skolan? · På vilket sätt behövs EQ i skolan? Vi har i vår litteraturstudie valt att utgå från den emotionella intelligensens fem grundbegrepp; att hantera sina känslor, självkännedom, motivation, empati och social kompetens. LÄS MER