Sökning: "ett barn med språksvårigheter i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden ett barn med språksvårigheter i förskolan.

  1. 1. Inkludering av barn i språksvårigheter i förskolan : - “Jag tänker att de här barnen behöver få kännasig trygga i våran miljö, att vi inte är‘va’-människor.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lundmark; Naima Walter; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; hjälpmedel; inkludering; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar inkluderande med barn i språksvårigheter samt vilka resurser och hjälpmedel som finns att tillgå i förskolan. Arbetet är baserat på semistrukturerade intervjuer och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  2. 2. Behovet av specialpedagogen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Frida Larsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; gruppstorlek; kompetens; specialpedagogiska insatser; särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Larsson, Frida (2021). Behovet av specialpedagogen i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.   Studiens resultat förväntas ge en inblick i hur specialpedagogerna i undersökt kommun uppfattar förskolans behov av utomstående insatser. LÄS MER

  3. 3. Barn eller pedagoger i behov av särskilt stöd : Att inkludera alla barn med hjälp av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Franck Ulrica; Hajgató Susanne; [2021]
    Nyckelord :Children in need of special support; inclusion; preschool; socio-cultural perspective; special educator; special educational perspective; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver barn i behov av särskilt stöd och hur de resonerar kring att inkludera alla barn på förskolan. Vi undersöker även vilken roll specialpedagogen har till förskollärare och barn i behov av särskilt stöd på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavare med ursprung i mellanöstern deras förväntningar och erfarenheter av svenska förskolan : Vårdnadshavare med barn i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marianne Hedå; [2019]
    Nyckelord :Parents; Middle East origin; preschool; expectations; safety; language; Vårdnadshavare; Mellanösternursprung; förskola; förväntningar; trygghet; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the parents' expectations before they left their child in preschool and their experiences of the earliest time in preschool, for parents with the origin in Middle East. The issues were; what expectations do parents, with origin from the Middle East, have of preschool and how do parents, with other language than Swedish, experience leaving their children in preschool. LÄS MER