Sökning: "ex-dagseffekt"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet ex-dagseffekt.
1. Påverkar free float prisjusteringen på ex-dagen?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Ex-dag är benämningen på dagen när en aktie inte längre handlas med rätt till utdelning. Följaktligen justeras aktiepriset nedåt som en konsekvens av att rätten till utdelning försvinner. Enligt den effektiva marknadshypotesen (Fama, 1970) borde storleken på prisjusteringen och utdelningen återspegla varandra. LÄS MER
2. Ex-dagseffekten i Svenska sektorer : En jämförelse mellan sektorer på Stockholmsbörsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Ex-dagseffekten innebär att en akties pris faller med ett mindre belopp än utdelningsbeloppetpå ex-dagen, den första dagen en aktie handlas exklusive rätt till utdelning. Fenomenet har noterats på marknader över hela världen och är ett exempel på en ineffektivitet enligt den effektiva marknadshypotesen. LÄS MER
3. The Ex-Day Phenomenon In Swedish Industries
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : According to the efficient market hypothesis, a leading financial theory, all information available is accounted for in the valuation of a company. However, this has been shown to not always be the case, especially when publicly noted companies are distributing dividends. LÄS MER
4. Aktieprisfall på ex-dagen : en studie av Stockholmsbörsen ur ett beteendeekonomiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vid aktieutdelning observeras det vanligen ett prisfall i aktiekursen under den första dagen då aktien handlas exklusive rätt till utdelning; ex-dagen. Tidigare studier har till största del förklarat ex-dagseffekten med klassiska ekonomiska teorier. I denna studie undersöks ex-dagseffekten från en beteendeekonomisk synvinkel. LÄS MER
5. Ex-dagseffekten i Sverige år 1961-2017
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : När ett företag ger utdelning till sina aktieägare bör priset på en aktie sjunka med ett värde motsvarande utdelningsbeloppet, givet att marknaden är effektiv. Tidigare studier har visat att så inte är fallet i realiteten, en effekt som kallas ex-dagseffekten. Denna uppsats undersöker ex-dagseffektens förekomst i Sverige över tid. LÄS MER