Sökning: "förskola regler uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskola regler uppsats.

  1. 1. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Det känslostyrda arbetet för blivande förskollärare : En kvalitativ diskursanalys rörande institutionella förväntningar kring vad förskollärare förväntas förstå om känslor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Robin Yaka; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt arbete; Förskollärare; Hochschild; Diskurs; Känsloregler; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka institutionella förväntningar som finns på blivande förskollärare på Uppsala universitet angående det emotionella arbetet som de ska utföra. Studien använder sig av kurslitteratur från Uppsala universitets förskollärarprogram (2022). LÄS MER

  3. 3. Förskolegården och dess utformning i en storstad

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Flodell; Sandra Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; utemiljö; friyta; lekvärde; posthumanism;

    Sammanfattning : Med denna uppsats var syftet att undersöka vilka faktorer som påverkar hur förskolegårdar ser ut i Stockholm och dess kranskommuner. Vi genomförde en intervjustudie där deltagarna var yrkespersoner som regelbundet varit delaktiga i planeringen av förskolor och beslutandeprocesser. LÄS MER

  4. 4. Den betydelsebärande bilden : En bildsemiotisk studie av ett antal bilderböcker för barn ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Klara Hansson Anselius; [2015]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; semiotisk bildanalys; könsstereotyper; barnboksanalys; normskapande; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna uppsats är ett eget intresse för vilka normer och outtalade regler som styr och ligger till grund för vår identitetsutveckling och våra relationer. I mitt blivande yrke som förskollärare kommer jag att möta och bemöta ett stort antal barn och min förhoppning är att jag kommer göra det utan att reproducera normerande och stereotypiserande kategorier på barnen. LÄS MER

  5. 5. Brott mot barn. Från förhör till rättegång

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cecilia Emholt; [2012-02-17]
    Nyckelord :Straffrätt; Straffprocessrätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om det lilla barnet i den stora rättsapparaten. 1979 förbjöd Sverige, som första landet i världen, barnaga och väldigt mycket har hänt på området sedan dess. Gällande barn görs undantag från principen om allas likhet inför lagen – barn skall särbehandlas positivt och hänsyn skall tas till barnets bästa. LÄS MER