Sökning: "fallstudie strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 907 uppsatser innehållade orden fallstudie strategier.

  1. 1. Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonas Larsson; Amelia Kvarefelt; [2024-02-20]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Levers of Control; Lönsamhet; Konkurrenskraft; Konsumtionsbeteende; Kris; Inflation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit alltmer uppenbar. LÄS MER

  2. 2. Den moderna organisationen i en föränderlig miljö - En kvalitativ fallstudie av ett förändringsarbete i en svensk nischbank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Tornée; Ebba Öberg; [2024-02-13]
    Nyckelord :Förändringsarbete; vision; strategiutveckling; nischbank; externa drivkrafter; molnet; konkurrens; utmaningar;

    Sammanfattning : I en tid där samhället ständigt förändras och utvecklas har banksektorn fått möta nya krav och förväntningar från marknaden. Efterfrågan på digitala lösningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden är saker svenska banker behövt anpassa sig till under senare år. LÄS MER

  3. 3. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  4. 4. TEKNOLOGI OCH HÅLLBARUTVECKLING I SAMKLANG : En fallstudie av Trafikverkets och Region Stockholms infrastrukturutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Simon Lindholm; Mattias Prasitsom Edin; [2024]
    Nyckelord :Teknologisk innovation; Ekologisk modernisering; Transportinfrastruktur; Ekologisk hållbarhet; Stadsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka vad för roll olika teknologiska innovationer har haft för Region Stockholm och Trafikverkets infrastrukturplanering, samt vad för slags möjligheter och utmaningar som kan tänkas uppstå i och med detta. Uppsatsen är geografiskt avgränsad till Stockholmsregionen med fokus på den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Cirkulär Ekonomi- Nyckeln till en bättre framtid : En kvalitativ multi fallstudie om hur institutionella faktorer påverkar implementering av cirkulära affärsmodeller

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amanda Melhag; Stina Östgren; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord:                                  Cirkulär ekonomi, Cirkulära affärsmodeller, Institutionella faktorer, Cirkulära strategier   Forskningsfrågor: Hur påverkas detaljhandelsföretag av institutionella faktorer vid implementering av cirkulära affärsmodeller?   Vad för strategier använder detaljhandelsföretag för att framgångsrikt implementera cirkulära affärsmodeller?   Syfte: Syftet med studien är att utforska hur institutionella faktorer påverkar implementeringen av cirkulära affärsmodeller och vad för cirkulära strategier som detaljhandelsföretag använder. Detta för att få förståelse för dess samband och bakomliggande faktorer som driver företag till cirkulär omställning. LÄS MER