Sökning: "feministisk medieanalys"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden feministisk medieanalys.

  1. 1. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  2. 2. Att skriva fram samtycke - En feministiskt poststrukturalistisk studie av samtycke i Skam karaktärerna Noora och Williams relation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Olofsson; [2021]
    Nyckelord :consent; feminism media analysis; Skam; post-structuralism; gender. samtycke; feministisk medieanalys; poststrukturalism; genus.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Based on a feminist post-structuralist framework, and a media analytical input, this thesis examines how consent is produced, handled and understood in the relationship between the two characters Noora and William from the Norwegian web series Skam. Through a feminist film analysis and the method of close reading, this thesis has been able to construct the analysis based on four sub-questions that follow a relatively chronological order of the material. LÄS MER