Sökning: "feminist media analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser innehållade orden feminist media analysis.

  1. 1. Representation av genus i svenska ungdomsserier : En multimodal kritisk diskursanalys av genusrepresentation i Young Royals och Störst av allt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lizette Bergman; Erica Jonbacker; [2024]
    Nyckelord :Representation; stereotypes; gender; MCDA; Netflix; Young Royals; Störst av allt Quicksand ;

    Sammanfattning : The purpose of the study “Representation of gender in Swedish youth TV series” is to illustrate how genders are represented in Swedish youth tv-series. Young people are influenced by the media when creating their identities and shaping their views of the world. LÄS MER

  2. 2. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  3. 3. De rubricerade våldtäktsmyterna och det dolda ansvaret : En feministisk kritisk diskursanalys om konstruktionen av ansvar och skuld i svenska nyhetsrubriker om mäns sexuella våld mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Eva-Lena Niklasson; Johanna Hedlund; [2024]
    Nyckelord :Rape myths; men s violence against women; critical discourse analysis; news media; sexual violence; Våldtäktsmyter; mäns våld mot kvinnor; kritisk diskursanalys; nyhetsmedia; sexuellt våld;

    Sammanfattning : Studien utforskar hur svenska nyhetsmediers rubriksättning medverkar till mediediskursen om mäns våld mot kvinnor. Genom feministisk kritisk diskursanalys undersöks hur rubrikers struktur konstruerar ansvar och skuld genom våldtäktsmyter och språkliga funktioner. LÄS MER

  4. 4. "That’s what abusers do, not victims" : En kvalitativ innehållsanalys av Johnny Depps fans kriskommunikation på sociala medier under rättegången Depp vs Heard.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emelie Falk; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Johnny Depp; Amber Heard; postfeminism; image repair theory; parasocial relationships; victim; perpetrator; violence; abuse; #MeToo  ; Johnny Depp; Amber Heard; postfeminism; image repair theory; parasociala relationer; offer; förövare; våld; övergrepp; #MeToo;

    Sammanfattning : In the aftermath of #MeToo, Amber Heard chose to share her experiences of sexual abuse and violence in the relationship with Johnny Depp in an article. Depp denied the allegations and claimed that the accusations were fabricated and therefore chose to sue Heard for defamation. LÄS MER

  5. 5. Serving Cunt : Feministiska motståndsstrategier möter TikToks medielogik  

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Saga Lind; Hannah Eriksson; [2024]
    Nyckelord :social media; TikTok; digital subcultures; online feminism; feminist tactics; feminist humor; reclaiming; #servingcvnt;

    Sammanfattning : In this essay, the concept of online and fourth wave feminism is enhanced through a study of the TikTok-trend #servingcvnt (serving cunt). This study builds on the engagement of contemporary forms of feminist culture with the ever changing dynamic of social media platforms. LÄS MER