Sökning: "fmod"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet fmod.

  1. 1. Immersiva ljudlösningar : Vilken betydelse har placeringen av lyssnaren i relation till immersion i tredjepersonsspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-William Bernulf; Valdemar Helander; [2021]
    Nyckelord :Immersion; tredjepersonsperspektiv; spatiallösningar; ljuddesign;

    Sammanfattning : Undersökningen i det här arbetet har som syfte att besvara vilken betydelse placeringen av ett lyssnarobjekt i en spelmotor har för upplevelsen av ljud i ett dataspel i ett tredjepersonsperspektiv samt dess relevans för upplevelsen av vad som generellt kallas immersion. Definitionen av immersion har tagits från författaren Paul Cairns och omfattar en benämnd upplevelse av bland annat individens förlorade uppfattning av tid och deras omgivning. LÄS MER

  2. 2. Affektiva skillnader i mänskligt komponerad- och procedurellt genererad affektiv musik : En studie om den generativa musikens potential

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Carlsson; Erik Andersson; [2021]
    Nyckelord :Adaptiv musik; Generativ musik; Valens; Excitation; Affekt;

    Sammanfattning : Många spel idag innehåller adaptiv musik, alltså musik som anpassas utefter spelmotoriska variabler. En nackdel med mänskligt skapad adaptiv musik är att den i grunden baseras på linjärt musikaliskt material som sedan anpassas till ett ickelinjärt format. LÄS MER

  3. 3. Advanced Real­Time sound techniques for Virtual Reality headsets

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Johan Yngman; Emil Westergren; [2014]
    Nyckelord :virtual reality; c#; opengl; binaural sound; dynamic sound; sound model; fmod; sound propagation; oculus rift;

    Sammanfattning : Virtual reality headsets, like the Oculus Rift, uses visual tricks to enhance the feeling of immersion in virtual reality applications. This thesis explores the possibilities of creating an immersive sound experience to go along with the visuals. LÄS MER

  4. 4. 3D Surround Sound Application for Game Environments

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Alfred Tång; [2014]
    Nyckelord :3D Audio; 3D Sound; spatial audio; server; client; metro; osx; audio; FMOD; FMOD Ex; audio software; immersive envrionments; virtual; game; sweden; västerås; vasteras; mdh;

    Sammanfattning : This report covers the creation and implementation of a 3D audio application using FMOD Ex API. The report will also cover a walkthrough of the basic principles of 3D and surround audio, examples of other uses of 3D audio, a comparison between available technologies today, both software and hardware and finally the result of the implementation of the 3D sound environment software, both server and client. LÄS MER

  5. 5. Analys av teknik för implementering av 3D-ljud i Gizmo3D

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik och naturvetenskap

    Författare :David Kästel; [2005]
    Nyckelord :Datorteknik; 3D-ljud; Gizmo3D; VR; akustik; rumsakustik; realtidsgrafik; scengraf; OpenAL; FMOD; Saab Training Systems AB; Datorteknik;

    Sammanfattning : I takt med att datorindustrin lyckas simulera både verklighetstrogna grafikvärldar och fysika-liska modeller i realtid ställs allt större krav på ljudupplevelsen. Gizmo3D är ett verktyg för att visualisera grafik som kan integreras i VR-applikationer. LÄS MER