Sökning: "fysisk högläsning och digital högläsning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fysisk högläsning och digital högläsning.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. "Dom har blivit intresserade av högläsning fast dom inte var det från början" : En kvalitativ studie baserat på förskollärares resonemang angående traditionell- & digital högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisen Palm; Lovisa Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Didactics; Digital; Preschool; Preschool teacher; Read Aloud; Sociocultural Perspective; Didaktik; Digitala Verktyg; Förskola; Förskollärare; Högläsning; Sociokulturellt Perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att erhålla insikter angående hur förskollärare högläser med fysisk bok och digitala verktyg för att främja barns lärande och utveckling. Vår empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare från två kommuner under en tvåmånadersperiod. LÄS MER

  3. 3. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  4. 4. Analog- och digital högläsning i förskolan : En fråga om syfte och organisation för att möjliggöra för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Kansten; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; digital högläsning; analog högläsning; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med analog- och digital högläsning som aktivitet i förskolan. För att uppnå syftet besvaras följande forskningsfrågor i studien: Vad finns det för likheter och skillnader mellan förskollärares arbete med digital högläsning och analog högläsning? Samt vilka tankar ger förskollärare uttryck för om digital- och analog högläsning? Med dagens teknik kan högläsning ha innebörden av analog högläsning ur en fysisk bok samt digital högläsning med hjälp av en lärplatta. LÄS MER

  5. 5. Sju förskollärares erfarenheter av högläsning och digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Johanna Godin Rosvall; Maria Sjölander; [2020]
    Nyckelord :Digital högläsning; förskollärare; högläsning; läsplattan; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om förskollärarens erfarenheter av högläsning och digital högläsning. Studien har utförts med hjälp av kvalitativa metoden intervju. LÄS MER