Sökning: "genus barn stereotyper"
Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden genus barn stereotyper.
6. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ analys av hur kön och genus framställs i svenskämnets läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Frågor om könsstereotyper har blivit allt viktigare i dagens samhälle. Könsnormer och könsstereotyper begränsar människor genom att förmedla att kvinnor och män ska agera och vara på specifika sätt. Dessa normer kan leda till utanförskap och i vissa fall även diskriminering. LÄS MER
7. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER
8. HUR GÖR EN DISNEYPANDA GENUS? : En kvalitativ innehållsanalys om genusskapande i "Turning Red"
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Min undersökning syftar till att undersöka hur genus skapas i den nyaste Disneyfilmen med kvinnlig karaktär – ”Turning red” (2022). Uppsatsen undersöker även hur tidigare Disneyprinsessor gestaltats i film, och hur protagonisten i ”Turning red” – Mei Mei gestaltas. LÄS MER
9. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER
10. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER