Sökning: "genus barn stereotyper"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden genus barn stereotyper.

  1. 11. Genus och stereotyper i Mumindalen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Amalia Hallin Dahl; [2021]
    Nyckelord :barn; genus; könsroller; stereotyper; mumin; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag analyserat hur karaktärerna i tv-serien I Mumindalen framställs ur ett genusperspektiv. Att valet föll på tv-serien hade främst att göra med att jag såg hur barn bearbetar det de ser genom den fria leken och önskade därför undersöka närmare vad som egentligen förmedlas via tv-program för barn. LÄS MER

  2. 12. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En studie om hur genus framställs i fem svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Angela Ragnvaldsson; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; genus; könsroller; normer; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i fem vanligt förekommande bilderböcker som används vid högläsning för barn mellan tre och sex år. Tidigare forskning har påvisat att stereotypa könsroller är överrepresenterade inom barnlitteraturen och att manliga huvudkaraktärer dominerar över kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  3. 13. Genus i bilderböcker : En genusteoretisk textanalys av tio populära bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Olsson; Caroline Grimfjord; [2021]
    Nyckelord :Children´s literature; gender; picture books; stereotypes; text analysis; Barnlitteratur; bilderböcker; genus; stereotyper; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus framställs i tio utvalda bilderböcker. Urvalet av de böcker som analyserats, skedde genom att två bibliotek tog fram information kring vilka de mest utlånade bilderböckerna år 2020 var bland barn i åldern 3–6 år, relaterat till de äldre barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Genusstereotypernas följare och rebeller : En studie om genusstereotyper i barnlitteratur på fritidshemmet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Annie Greenhalgh; Kanilla Svensson Kåsarani; [2021]
    Nyckelord :Gender; Stereotyper; norms; Genus; genusstereotyper; normer; fritidshem; barnlitteratur; performativitet och genusroller.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka barnlitteratur som görs tillgänglig på fritidshemmet ochhur böckerna kan komma att förespråka eller bryter genusstereotyper. Detta görs genom en kvalitativtextanalys av fyra utvalda böcker från olika fritidshem i Stockholmsområdet. LÄS MER

  5. 15. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Efthymia Michailidou; Natalia Herraiz Caldenius; [2021]
    Nyckelord :Preschool didactics; social constructionism; gender pedagogy; norm-critical pedagogy; drama pedagogy; gender; social construction; meaning-making; children s interpretive reproduction; learning in the making; drama role; language use; norms; Förskoledidaktik; Socialkonstruktionism; genuspedagogik; normkritisk pedagogik; dramapedagogik; genus; social konstruktion; meningsskapande; barns tolkande reproduktion; lärande i tillblivelse; dramalek; kunskap; språkbruk; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER