Sökning: "school interior"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden school interior.

  1. 1. Optimering av klassrumsmiljön i en ny skolbyggnad i Västerås : En studie om fönsterplacering och energiförluster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Kunda Fadi; Alhamada Nahla; Celen Mert; [2023]
    Nyckelord :School; design; window; window design; daylight; u-value; thermal bridges; heat losses; energy losses; energy saving.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to plan blueprints for a school located Härbregatan and Vallby Skolgata in Västerås with a focus on energy losses and window placement to choose the most suitable types of windows to obtain a good internal environment. Method: The methodology used to conduct this thesis was based on earlier case studies, literature book and literature reviews in the form of legal specification from Boverket Byggregel (BBR) that had a significant impact on how the school was designed, interior and exterior views. LÄS MER

  2. 2. Erfarenhetsåterföring från moderna utbildningsmiljöer i högstadiet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Jonatan Edsinger; Måns Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Junior High School; Learning Environment; Pedagogical walkthrough; Post occupancy evaluation; School building; School design; Erfarenhetsåterföring; Högstadiet; Lärmiljö; Pedagogisk gåtur; Skolarkitektur; Skolbyggande; Utbildningsmiljö;

    Sammanfattning : Inom de kommande åren kommer många nya skolor att byggas och renoveras. För att dessa ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att erfarenheter från tidigare skolor samlas in och överförs, en så kallad erfarenhetsåterföring. Denna studie är en sådan erfarenhetsåterföring från tre moderna skolor i Sollentuna. LÄS MER

  3. 3. House of Movement

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Schärer; [2022]
    Nyckelord :Alberga; Idrottshall; Folkhögskola;

    Sammanfattning : The project focuses on a new production of a Community College with a Physical Education program in a forest area north of Alberga. It will be a facility with multiple gyms which are used during daytime by students and during night by the citizens of Alberga and the close by neighborhoods for organized sports. LÄS MER

  4. 4. "Why So Salty?" - Reducing Salt in Meatballs with Heterogenous Distribution

    Master-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik och nutrition (master)

    Författare :Maria Thurfjell; Clara Scholander; [2022]
    Nyckelord :Salt reduction; heterogenous distribution of salt; meat; food technology; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Processed food is a big contribution to the increasing intake of salt among the population, which today is the double of the recommendation stated by the World Health Organization. This high intake of salt affects the human health in such a way that it can increase blood pressure, which in turn can lead to cardiovascular diseases, which are already the main cause of death cause among the world’s population. LÄS MER

  5. 5. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hannah Öhberg; Martina Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Genus; genus pedagogy; genus patterns; genus system; equality; heteronormative; genus stereotypes; genus neutral; educational environment; school interior; educational material; play materials.; genus; genuspedagogik; genusmönster; genussystem; jämställdhet; heteronormativitet; könsstereotyp; könsneutral; lärmiljö; inomhusmiljö; lär material; leksaker;

    Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER