Sökning: "genus barnböcker"

Visar resultat 11 - 15 av 152 uppsatser innehållade orden genus barnböcker.

  1. 11. Könsstereotypt eller normbrytande? : En analys av sex svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Eriksson; Elin Stenbäcka Guttelvik; [2023]
    Nyckelord :Genus; kön; normbrytande; stereotyp; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur karaktärerna framställs genom normbrytande och stereotypa föreställningar i svenska barnböcker. Studien är baserad på sex bilderböcker skrivna av två författare, vilka är Astrid Lindgren och Pija Lindenbaum. LÄS MER

  2. 12. “Jag vill bestämma!” : En kvalitativ text och bildanalys av bokserien Bosse och Bella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Aida Voca; Linnéa Munkbo; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; barnlitteratur; egenskaper; yttre attribut; könstereotypa; könsroller; karaktärer;

    Sammanfattning : I studien som har gjorts har syftet varit att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur, där studien har utgått från tre barnböcker från en bokserie som är anpassad för barn mellan tre och sex år. Dessa barnböcker har analyserat utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  4. 14. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER

  5. 15. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER