Sökning: "genus företag"

Visar resultat 16 - 20 av 104 uppsatser innehållade orden genus företag.

  1. 16. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  2. 17. Kvantitativ och kvalitativ jämställdhet : en jämförande studie mellan män och kvinnor på svenska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Lindberg; Katarina Vanky; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ jämställdhet; kvantitativ jämställdhet; svenska börsnoterade företag; kvinna; man; genus; upplevda möjligheter; upplevd arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att undersöka sambandet mellan kvantitativ och kvalitativ jämställdhet på svenska börsnoterade företag. Den kvalitativa jämställdheten har utgångspunkt i två delar, upplevd arbetsmiljö och upplevda arbetsmöjligheter, och ämnar jämföra skillnader och likheter inom dessa områden mellan könen kvinna och man. LÄS MER

  3. 18. Kvinnligt och manligt företagande : lantbrukarnas syn på olikheter och möjligheter i de gröna näringarna

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Cecilia Olander; Hanna Broo; [2020]
    Nyckelord :företagande; kvinnligt; manligt; gröna näringarna; genus; obetalt arbete; föräldraledighet; entrepreneur; female; male; agriculture; gender; un-paid work; parental leave;

    Sammanfattning : De gröna näringarnas roll i samhället är viktig. Branschen bidrar med sysselsättning för hundratusentals människor, producerar livsmedel, bränsle, energi, biologisk mångfald, öppna landskap och ger chans till liv i hela Sverige. LÄS MER

  4. 19. “Helt vanliga svenssons, killar med jobb och företag” : Socialarbetares upplevelser av att arbeta med våldsutövande män

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Isabella Bergström; Amelie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Socialarbetare; våldsutövande män; arbetet med våldsutövande män; upplevelser; maskulinitetsnormer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad kunskap i hur socialarbetare arbetar med våldsutövande män i nära relationer och få en förståelse för hur socialarbetare upplever arbetet. Som metod användes en kvalitativ intervjustudie med ett målstyrt urval av fem socialarbetare med erfarenhet av att arbeta med våldsutövande män. LÄS MER

  5. 20. Män är från Mars och kvinnor frånVenus, eller? – en multimodal kritisk diskursanalys om likheter och skillnader i reklamfilmer riktademot män respektive kvinnor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson; [2020]
    Nyckelord :Diskursanalys; multimodalitet; retoriska metoder; semiotiska resurser; genus; reklamfilm;

    Sammanfattning : Uppsatsen innefattar en analys av reklamfilmer från företagen Garnier, Head and Shouldersoch Philips. En reklamfilm från varje företag analyseras genom att studera vilka retoriskamoment och semiotiska resurser som används för att göra en jämförelse möjlig. LÄS MER