Sökning: "habilitering metod"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden habilitering metod.
1. Virtual reality, framtidens intervention : En kartläggning av arbetsterapeuters inställning till och användning av virtual reality, en kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Virtual reality (VR) är en välfärdsteknik som passar att använda inom hab-/rehabilitering. VR ger personen möjlighet till ett effektivt upprepat rörelsemönster samt att den kan utföras i en säker och virtuell miljö. LÄS MER
2. Fysioterapeuters erfarenheter av arbete med barn med långvarig smärta : En kvalitativ studie
M1-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta är ett stort hälsoproblem hos barn och ungdomar. Rehabiliteringen av barn med smärta måste ta hänsyn till andra, ofta mer komplexa faktorer, än motsvarande rehabilitering av vuxna personer. LÄS MER
3. Fysioterapeuters upplevelser av att bemöta barn med kommunikationssvårigheter inom barnhabilitering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Kommunikationssvårigheter inom vården är vanligt förekommande och bidrar till många utmaningar vilket påverkar vårdkvalitén. Detta ställer höga krav på vårdpersonal, patient och deras omgivning. Det finns en kunskapslucka gällande forskning inom barnhabilitering utifrån fysioterapeuters perspektiv. LÄS MER
4. Boxningstränings effekter på puls och upplevd ansträngning för rullstolsburna individer med neurologiska diagnoser
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Rullstolsburna individer med neurologiska funktionsnedsättningar lever i högre grad ett stillasittande liv med en brist på fysisk aktivitet. Det finns därmed anledning att tro att många individer i denna grupp inte uppnår FYSS rekommendationer om fysisk aktivitet. LÄS MER
5. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER