Sökning: "hegemonisk maskulinitet skola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hegemonisk maskulinitet skola.

  1. 1. ”Jag tycker att det är coolt att plugga och liksom ha koll på sin skola” : En kvalitativ studie om unga killars inställning till valet av att studera på gymnasiet samt till skolnärvaro, utbildning och framtid.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mia Gunnarsson; Sara Hellsing; [2023]
    Nyckelord :anti-pluggkultur; framtidsmöjligheter; gymnasiekillar; habitus; hegemonisk maskulinitet; kapital; problematisk skolfrånvaro; pro-pluggkultur; skolnärvaro; utbildning;

    Sammanfattning : Utifrån sju gymnasiekillars egna berättelser avser den här studien att belysa gymnasiekillars inställning till skolnärvaro, utbildning och framtid i relation till kapital, habitus och hegemonisk maskulinitet. Detta utifrån syftet att bidra med en pusselbit till förståelsen kring problematisk skolfrånvaro. LÄS MER

  2. 2. "Tänk om pappa ser att jag har målat naglarna?" : En kvalitativ intervjustudie med yrkesverksamma inom skola med syfte att undersöka machokultur

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Agnes Evertsson; Anton Pihlkvist; [2023]
    Nyckelord :macho culture; masculinity; hegemonic masculinity; the gender schema theory; norms; thematic analysis; machokultur; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; the gender schema theory; normer; tematisk analys;

    Sammanfattning : The following study aims to investigate the concept of macho culture among younger boys in schools. The paper examines the extent to which the concept can be seen as a problem and whether schools are working with the topic. The paper is presented inductively through qualitative data collection based on interview studies. LÄS MER

  3. 3. “Hellre vara ett rovdjur än att bli uppäten”. Fem mäns berättelser om våld

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Robert Berg; Jonna Grevle; [2021-05-26]
    Nyckelord :strainteori; sociala band; maskulinitet; våld; kriminalitet; mobbning; hegemonisk maskulinitet; droger; missbruk; känslor; skam; ilska;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur fem män retroperspektivt beskriver deras väg in i våldskriminalitet. Vår avsikt var att titta närmare på vilka faktorer i omgivningen som banat väg för en våldskriminell utveckling, samt vilka individuella faktorer och motiv som männen anser ha bidragit till deras utförande av våldsbrott. LÄS MER

  4. 4. Vad är ”pojkproblemet” i skolan? : En poststrukturalistisk analys av problemframställningar kopplade till pojkars relativa underprestationer i svensk skola i relation till flickor

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Kön; genus; makt; hegemonisk maskulinitet; könsskillnader; skolresultat; jämställdhetspolitik; WPR;

    Sammanfattning : For decades, boys have underperformed in the Swedish school when compared to girls. During the past 10 years, different problem representations regarding the issue have been articulated within the Swedish Government Official Report series. LÄS MER

  5. 5. Valfritt eller begränsande? : Ett antal unga mäns upplevelser om hur manlighetsnormer påverkar deras lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Ahlin; [2020]
    Nyckelord :hegemonisk; maskulinitet; genus; skola; pojkar; ;

    Sammanfattning : I diskussioner som förekommer om den svenska skolan i media och på flera institutionella nivåer inom politiken talas det ofta om pojkars allt sämre resultat i skolan och att vi måste göra ”något” för att de ska komma ifatt flickorna. Frågan är vad det är som behöver förändras i skolan?  Vissa hävdar att skolan skall anpassas efter pojkars behov, fråga blir då vilka dessa behov är och om de ser de lika ut för alla pojkar? Är behoven som pojkar har kopplat till att de är just pojkar ur biologisk synpunkt eller finns svaret i vad som behöver förändras i våra föreställningar om hur en pojke/man skall vara? I tidigare forskning om ämnet pojkars prestationer i skolan, framkommer ofta att de dominerande maskulinitetsnormer som går att identifiera i samhället i stort också går att identifiera i skolans värld. LÄS MER