Sökning: "helklassamtal"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet helklassamtal.

  1. 6. ”… sen är det över” - En studie av elevers perspektiv på muntlighet i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Frienholt; Anna Sturesson; [2017]
    Nyckelord :dialog; flerstämmighet; helklassamtal; lyssnande; metaspråk; muntlighet; samtal; samtalspraktiker; smågruppssamtal; tal;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka elevers perspektiv på muntlighet i svenskämnet. Vi utgår från Skolverkets kunskapskrav för årskurs 9 angående att samtala och diskutera, eftersom vi som blivande lärare har i uppdrag att skapa förutsättningar för våra elever att uppnå detta. LÄS MER

  2. 7. “Enmansshow” eller flerstämmighet? - En fallstudie i vad som påverkar elevers deltagande i klassrumssamtal “A one-man show” or a polyphonic and dialogic classroom? - A case study of how students participate in classroom conversations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Palle Österling; Sara Wahlström; [2017]
    Nyckelord :dialog; flerstämmighet; helklassamtal; klassrumssamtal; monolog; resonemang; smågrupssamtal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Gymnasiets svenskämne präglas till stor del av samtal i olika former och som svensklärare är det vår uppgift att skapa förutsättningar för elevers muntliga såväl som skriftliga språkutveckling. Dock är de klassrumssamtal som till så stor del präglar svenskämnet inte alltid dialogiska och inkluderande. LÄS MER

  3. 8. “Vad ska jag skriva nu då?” : - en aktionsforskningsstudie om hur elever och lärare använder sig av metaspråklig förmåga i arbete inspirerat av genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Renate Andersson; Ellen Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Berättandetexter; Genrepedagogik; Metaspråk; Skrivprocess; Stöttning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever kan ha svårt för att börja skriva berättandetexter och inspireras för att komma vidare i skrivprocessen. I följande studie har elevers arbete med berättandeskrivning studerats för att undersöka om genrepedagogik kan utveckla och stötta elever i sitt skrivande. LÄS MER

  4. 9. Det dialogiska klassrummet : En studie av hur dialogisk undervisning kan realiseras och vilka attityder eleverna har till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alexander Bylund; [2012]
    Nyckelord :Dialogisk undervisning; skriva för att lära och samtala; grupp- och helklassamtal; kvalitativ metod; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I den svenska skolan är tendensen att dialogisk undervisning förbises till förmån för den monologiska undervisningen. Syftet med denna uppsats var därför att studera hur den dialogiska undervisningen kan realiseras i svenska klassrum och samtidigt undersöka och analysera elevernas attityder till och upplevelser av att arbeta enligt den dialogiska undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Det dialogiska klassrummet : En fallstudie av samtal mellan lärare och elever i gymnasieskolans svenskundervisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Mathilda Hamresand; Erika Hagström; [2006]
    Nyckelord :dialogiska klassrum autentiska frågor Dysthe gruppsamtal samtalsinspelningar;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att ta reda på vad som ligger till grund för ett välfungerande klassrumssamtal i gymnasieskolans svenskundervisning och på vilket sätt samtalet har en funktionell roll. Vi studerar hur samtalet går till och hur den talaktivitet ser ut som äger rum i klassrummet mellan lärare och elever. LÄS MER