Sökning: "smågruppssamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet smågruppssamtal.

  1. 1. Starkare tillsammans!? En studie av kollaborativt lärande för SvA-elever i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Linda Gredåker; [2022-06-23]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; kollaboration; interaktion; smågruppssamtal; dictogloss; gymnasieelever; språkutveckling; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskaper om hur kollaborativ interaktion kan användas för språk- och kunskapsutveckling hos elever med svenska som andraspråk på gymnasieskolans nationella program. Studien är utformad som en observations- och interventionsstudie med både kvalitativa och kvantitativa ansatser. LÄS MER

  2. 2. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Draumann; [2021]
    Nyckelord :litteratursamtal; lärarledda smågruppsamtal; stöttning; receptionsteori; läsning;

    Sammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör.  Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elevers muntliga förmåga på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Andrea Björkman; Ida Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; teaching techniques; oral language skills; presumption; middle school; Flerspråkighet; arbetssätt; muntlig språkförmåga; förutsättning; mellanstadium;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet undervisar språkutvecklande för att främja den muntliga förmågan hos flerspråkiga elever. Studien tar sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har observation och intervju använts som insamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Yeah, like jesters. Att språka sig fram till förståelse : Flerspråkiga gymnasielevers användning av sina språkliga resurser i smågruppssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Regina Harkin; [2019]
    Nyckelord :translanguaging; interaktion; kompletterande svenskundervisning; arvsspråkstalare; språkanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka flerspråkiga gymnasieelevers interaktion och användning av sina språkliga resurser i grupparbeten om texter på svenska. Eleverna var mellan 15 och 18 år och deltog i kompletterande svenskundervisning i utlandet. LÄS MER

  5. 5. ”… sen är det över” - En studie av elevers perspektiv på muntlighet i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Frienholt; Anna Sturesson; [2017]
    Nyckelord :dialog; flerstämmighet; helklassamtal; lyssnande; metaspråk; muntlighet; samtal; samtalspraktiker; smågruppssamtal; tal;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka elevers perspektiv på muntlighet i svenskämnet. Vi utgår från Skolverkets kunskapskrav för årskurs 9 angående att samtala och diskutera, eftersom vi som blivande lärare har i uppdrag att skapa förutsättningar för våra elever att uppnå detta. LÄS MER