Sökning: "hermeneutik specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden hermeneutik specialpedagogik.

  1. 21. Mottagande till grundsärskolan - Livets lotteri

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Hellman; [2014-04-10]
    Nyckelord :kommunens rutiner; mottagande till grundsärskolan; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att studera kommuners rutiner vid mottagande till grundsärskolan och särskiljande skolformer. Detta utifrån elevhälsoteams etablerade erfarenheter och med fokus på elever med utländsk bakgrund. Teori: Uppsatsen har ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Berg; Susanne Eriksson; [2014-04-03]
    Nyckelord :motivation; fenomenologi; hermeneutik; livsvärld; horisont; intersubjektivitet; undervisning; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar:  Hur erfar gymnasieeleverna undervisningens utformande som väsentlig för främjandet av motivationen att lära?  Hur och på vilket sätt erfar gymnasieeleverna att personer runtomkring dem har betydelse för motivationen att lära?  Hur erfar eleverna sina egna möjligheter att främja motivationen att lära i skolan? Teori: Till grund för studien ligger den fenomenologiska livsvärldsansatsen. LÄS MER

  3. 23. Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Bjerke; Anette Olsson; [2014-03-27]
    Nyckelord :stöd; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes: • Vilken roll har speciallärare i arbetet med elever i behov av stöd i matematik och svenska? • Vilka faktorer uppfattar speciallärare hindrar eller möjliggör arbetet med stödet? • Vad uppfattar speciallärare att stöd i matematik och svenska är? • Hur utformas och organiseras stödet för elever i behov av stöd i matematik och svenska? Teori: Den teoretiska utgångspunkten i studien togs i det sociokulturella perspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perspektivet där grunden är att lärande sker i samspel med andra och där kommunikation och delaktighet är viktiga komponenter för att lärande och utveckling ska äga rum. LÄS MER

  4. 24. "Jag ser mig som en samtalspartner" En studie om fem speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner används i verksamheten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna A Bergqvist; Linnéa Kristensen; [2014-03-27]
    Nyckelord :speciallärare; kvalificerad samtalspartner; specialpedagogisk handledning; socialkonstruktivism; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Studien har som syfte att undersöka speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner inom språk-, skriv- och läsutveckling används i verksamheten. Teori: För att få en förståelse för funktionen kvalificerad samtalspartner riktas vårt intresse mot handledning. LÄS MER

  5. 25. Behov och verksamhet. En intervjustudie om pedagogers möte med barns olika behov i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elin Sarbring; [2013-02-26]
    Nyckelord :olika behov; förskolans verksamhet; särskilt stöd; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagogerna samtalar om barns olika behov och vad det leder till i förskolans verksamhet. Hur identifieras barns olika behov? Vad leder det till i verksamheten, för alla barn men specifikt för barn i behov av särskilt stöd? När anses ett barn vara i behov av särskilt stöd? Vad beskriver pedagogerna som viktigt i mötet med barns olikheter? Teori: Studien har sin teoretiska förankring i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER