Sökning: "hur män och kvinnor kommunicerar genus"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur män och kvinnor kommunicerar genus.

  1. 1. UEFAs stolpträff i varumärkeskommunikationen - En kvalitativ analys av könsinkluderande omprofilering i digital varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Björn Kristjansson; Oscar Mellbourn; [2021]
    Nyckelord :varumärkeskommunikation; varumärkesstrategi; genus; feministisk teori; idrott; ingroup; outgroup; socialsemiotik; UEFA; Social Sciences;

    Sammanfattning : A dynamic society with shifting ideals puts pressure on organisations to continuously change. Brands with strong associations of conservative values therefore find themselves in a paradoxical situation with public demand for a change in core values and organisational segments previously associated with success. LÄS MER

  2. 2. "No more fucks to give" - En kvalitativ kritisk diskursanalys av Svenska Fotbollförbundets offentliga uttalanden efter två uppmärksammade händelser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Matilda Mörk Johansson; Frida Lübeck; [2019]
    Nyckelord :företagsanseende; dagordningsteorin; genus; idrott; makt; kritisk diskursanalys corporate reputation; agenda-setting; gender; sport; power; critical discourse analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Previous research about equality between men and women within Swedish football is missing a critical perspective of how language reproduces power differences and creates a certain reality. This study aims to identify the discursive practices used by the Swedish Football Association in order to maintain unequal power relations between men and women, as well as contribute to an understanding of how language can reproduce a constructed reality. LÄS MER

  3. 3. A new standard : Ett könsöverskridande modekoncept

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Stricker; [2017]
    Nyckelord :Gender; Judith Butler; fashion concept; Hope; discursive; A new Standard; performativity; performance theory; Kön; genus; Judith Butler; modekoncept; Hope; A new Standard; könsöverskridande sortiment;

    Sammanfattning : Companies in the fashion industry are constantly facing new challenges. Recently, a debate has been raised about how fashion companies communicate gender. A debate that critically reviews how companies maintain a certain gender stereotype about how women and men should appear and perform. LÄS MER

  4. 4. Innebandytränares upplevda genusskillnader : En intervjustudie om ledarskap, genus och jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Åström; [2016]
    Nyckelord :ledarskap; genus; könsskillnader; jämställdhet; innebandy;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka innebandytränares upplevda skillnader vad gäller att leda flicklag/damlag kontra pojklag/herrlag, hur de resonerar kring kvinnligt respektive manligt ledarskap samt hur de ser på svensk dam- och herrinnebandy. Fyra män och en kvinna i åldern 37-47 år har intervjuats och metoden som användes var semistrukturerad intervju. LÄS MER

  5. 5. Att vara kvinna på en mansdominerad arena : Strukturerade intervjuer med tre golfspelande kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Axner; [2016]
    Nyckelord :Mansdominerad arena; idrott; kvinnor; kultur; genus; jämställdhet; golf;

    Sammanfattning : Inledning Idrotten ses som Sveriges största folkrörelse och har gått från att bara vara tillgänglig för män till att genom de senaste årtionden även vara tillgänglig för kvinnor. Golfsporten ska vara attraktiv för alla och vara lika inkluderande bland alla samhällsgrupper. Med detta avses kön, etnicitet och samhällsgrupp. LÄS MER