Sökning: "i.e. Autism spectrum disorder"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden i.e. Autism spectrum disorder.

  1. 1. Forskningsläget avseende att som flicka/kvinna leva med autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Josefine Isberg; Farah Khan; [2021]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; experiences; girls; intersectionality; masking; stigma; women.; Autismspektrumtillstånd; erfarenheter; flickor; intersektionalitet kvinnor; maskering; stigma.;

    Sammanfattning : Denna studien är en litteraturöversikt, det vill säga en överblick av befintlig forskning. Flickor/kvinnor med autismspektrumtillstånd är ett område som är relativt outforskat, vilket innebär en rad olika konsekvenser för denna grupp. LÄS MER

  2. 2. A training material for Upper-secondary school teachers in mathematics in their endeavours to effectively communicate with students on the autistic spectrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Armin Massoumzadeh; [2021]
    Nyckelord :ASD; i.e. Autism spectrum disorder; implicit explicit preconceptions; introductory material; Autismspektrumtillstånd; implicita explicita förväntningar; fortbildningsmaterial;

    Sammanfattning : En analys av en studie gjord av Lorenz och Heinitz (2014) på autistiska personers uppfattning om sig själva, sina förmågor och behov och en kartläggningsrapport av Specialpedagogiska skolmyndigheten från 2013 har belyst hur det hos dessa individer finns en potential långt utöver det normala. Skolmyndigheten (2013) rapporterar om att lärare saknar verktyg för att förstå elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, framförallt vid autismspektrumtillstånd där sådana verktyg ofta behöver vara individanpassade och därför varierar från elev till elev. LÄS MER

  3. 3. Using Special Interests to Improve Academic On-Task Behavior in High School Students with Autism

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Katrin Dahlbäck; [2021]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Special Interests; Restricted Interests; Circumscribed Interests; On-Task Behavior; Adolescents; Special Education; High School Students; Applied Behavior Analysis; Antecedent-Based Intervention  ; Autismspektrumtillstånd; specialintressen; on-task-beteende; tonåringar; gymnasieelever; specialundervisning; tillämpad beteendeanalys; antecedentbaserad intervention;

    Sammanfattning : A large majority of adolescents with autism spectrum disorder (ASD) have one or more special interests, i.e. interests that they find to be extremely motivating and engaging. Also, students with ASD often struggle to focus in classroom settings, as academic assignments are typically not as motivating as their special interests. LÄS MER

  4. 4. Nuvarande forskningsläge för potentiella läkemedelskandidater vid behandling av kärnsymtom vid autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Åsa Zander; [2018]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; ASD; drug candidates; current research; ongoing research; autism; autismspektrumtillstånd; AST; läkemedelskandidater; aktuell forskning; nuvarande forskningsläge;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd kännetecknas av kärnsymtomen stereotypa, repetitiva beteenden samt nedsatt förmåga att kunna hantera sociala relationer. Diagnostisering försvåras dock av att inga biomarkörer finns tillgängliga än. LÄS MER

  5. 5. Teacher and parents implemented interventions targeting symbolic play of preschool aged children with Autism spectrum disorder

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Katarina Celic; [2017]
    Nyckelord :Children; preschool age; Autism spectrum disorder; symbolic play; interventions; teachers; parents; symbolic play behaviors;

    Sammanfattning : The estimated prevalence of Autism spectrum disorder (ASD) in 2007 was approximately 6,5-6,6 per 1000 children. Symbolic play is, one of the diagnostic criteria in the cases of ASD. In preschool, symbolic play is predominant form of play. However, children with ASD show lower levels of symbolic play. LÄS MER