Sökning: "icke västerländsk skönlitteratur"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden icke västerländsk skönlitteratur.

  1. 6. Syns inte finns inte? : En undersökning om hur minoriteter och mångkulturalitet synliggörs i lärares skönlitteraturval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Nawaz; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; centralt innehåll; svensklärare; gymnasial utbildning; minoritetsgrupper; mi-noriteter; icke-västerländsk litteratur; icke-västerländska författare; internationella författar-skap; svenska författarskap; mångkultur; interkultur;

    Sammanfattning : Minoritetsgrupper har fått allt större uppmärksamhet i samhället, likaså har diskussioner om diskriminering på grund av hudfärg, etnisk eller kulturell bakgrund och jämlikhet fått större plats i media. Dock visar statistiken på att hatbrotten och diskrimineringen mot dessa människor ökat i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Representation och normer i högläsningsböcker : En analys av skönlitteratur som används i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mari Laru; Matilda Ström; [2018]
    Nyckelord :Högläsningsböcker; Lågstadiet; Representation; Mångfald; Normer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfalden kommer till uttryck i högläsningsböcker som används av lärare för årskurserna Fk-3. Detta görs genom en analys i två steg, för det första ett kvantitativt analyssteg av vilka mångfaldsaspekter som finns representerade i böckerna och för det andra ett kvalitativt analyssteg av på vilket sätt kön representeras i den mest frekvent angivna högläsningsbok för respektive årskurs. LÄS MER

  3. 8. Hela världens skönlitteraturer? : En diskursanalytisk studie om svensklärares förhållningssätt till icke västerländsk skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Robin Lindqvist; Ebba White; [2017]
    Nyckelord :discourse; fiction from outside of the Western world; inclusion; integration; exclusion; teaching literature; teachers in the Swedish language; upper secondary school; diskurs; icke västerländsk skönlitteratur; inkludering; integrering; exkludering; litteraturundervisning; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study investigates teaching of fiction from outside of the Western world. The study was conducted via a discourse analysis of five semi structured interviews with upper secondary school teachers in Swedish language and literature. LÄS MER

  4. 9. Litteratur och kultur : Kulturell fostran genom skönlitteratur i läromedel från 1947 och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Ragnarsson; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; svenska; diakron undersökning; kultur; icke-västerländsk litteratur; kulturell identitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER