Sökning: "industry affiliation"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden industry affiliation.

  1. 16. IPO underpricing - ESG vs non ESG : A study of the relationship and effect of the ESG score on the level of underpricing in the European stock market

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Oliver Mattisson; Martynas Damulis; [2022]
    Nyckelord :IPO; ESG; Underpricing; Asymmetric information;

    Sammanfattning : The market of IPOs experienced its strongest year in over 20 years where 422 IPOs were conducted in Europe. Due to the complex nature of the IPO process, the phenomenon of underpricing can occur. Underpricing can be explained as the positive percentage change of the offer price and the first trading day closing price. LÄS MER

  2. 17. Utomäktenskapliga födslar i Karlskrona Kommun : En kvantitativ studie av fyra socknar/församlingar från 1875 till 1925

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Daniel Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :Illegitimate children; unmarried mothers; unmarried mother; children born out of wedlock; unknown fathers; stillbirth; Rödeby; Tving; Fridlevstad; Karlskrona; Blekinge; 19th century; 20th century; peasant society; agrarian society; industrialization; Oäkta barn; ogifta mödrar; ogift moder; barn födda utom äktenskap; utomäktenskapliga barn; okända fäder; dödföddhet; Rödeby; Tving; Fridlevstad; Karlskrona; Blekinge; 1800-tal; 1900-tal; bondesamhälle; agrarsamhälle; industrialisering;

    Sammanfattning : The study examines the occurrence of children born out of wedlock in four parishes belonging to the current Karlskrona municipality during the period 1875–1925. The parishes surveyed are Fridlevstad, Rödeby, Tving and Karlskrona city-parish. LÄS MER

  3. 18. ESG påverkan på noterade svenska bolags aktievärde : En kvantitativ studie under 2019 och ett turbulent 2020

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Marcus Hammarlund; Carl Stenkvist; [2021]
    Nyckelord :ESG; ESG rating; Stock price; Return; Risk; Risk-adjusted return; Performance measures; Sharpe ratio; Jensen’s Alpha; Treynor ratio; Stock market; ESG; ESG-betyg; Aktievärde; Avkastning; Risk; Riskjusterad avkastning; Prestationsmått; Sharpekvot; Jensens Alfa; Treynorkvot; Aktiemarknaden;

    Sammanfattning : Bakgrund: Aktiemarknaden har aldrig haft en lägre ingångströskel där internetbaserade plattformar för investeringar har ökat tillgängligheten för både privata och institutionella investerare. Den höga aktiviteten på marknaden, i samspel med diverse finanskriser de senaste decennierna, har inneburit högre volatilitet på marknaden. LÄS MER

  4. 19. Hållbarhetsrapportering och legitimitetsperspektivet : en kvalitativ studie om hur organisationer erhåller legitimitet genom hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ludvig Lewander; Emre Durak; Max Franceschini; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; CSR; GRI; legitimation strategies; sustainability communication; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; CSR; GRI; legitimitetsstrategier; hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Samhällets krav på företag att rapportera om sitt hållbarhetsarbete har ökat. I takt med dennautveckling av behov från samhället och lagstiftning har hållbarhetsrapporter utvecklats. LÄS MER

  5. 20. Konsumentuppfattning kring idrottsupportrars inställning till sponsorer som går emot idrottens värderingar : En jämförelsestudie om svenska idrottkonsumenters emotionella koppling till idrottsaktörer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joel Haapanen; Jens Södblom; [2021]
    Nyckelord :Sponsors; Sports; Betting; Alcohol; Fast food; The Swedish Sports Confederation; Supporters;

    Sammanfattning : Competitive sports has grown into a large industry with a turnover of hundreds of billions of dollars. In line with the digitalization and globalization that the world has undergone in recent years, there have been great marketing opportunities for sponsors who want to benefit from the sport and its positivity. LÄS MER